Ένας χρόνος συμπληρώθηκε ήδη από την έναρξη των εργασιών για την ενίσχυση της στατικότητας της γέφυρας του Αξιού ποταμού
Νίκος Ηλιάδης
Ένας χρόνος συμπληρώθηκε ήδη από την έναρξη των εργασιών για...
την ενίσχυση της στατικότητας της γέφυρας του Αξιού ποταμού, μετά τα διόδια των Μαλγάρων, στον κλάδο της Εγνατίας οδού προς Θεσσαλονίκη. Σύμφωνα με τις αρχικές εκτιμήσεις το σύνολο των εργασιών οι οποίες ξεκίνησαν στις 8 Ιανουαρίου 2024 επρόκειτο να ολοκληρωθεί το αργότερο σε έναν χρόνο.
Μάλιστα, σύμφωνα με τις ίδιες εκτιμήσεις, οι εργασίες επί του οδοστρώματος θα μπορούσαν να τελειώσουν νωρίτερα, γύρω στον Σεπτέμβριο του 2024 ώστε να παραδοθεί η γέφυρα στην κυκλοφορία και να τελειώσει η μεγάλη καθημερινή ταλαιπωρία χιλιάδων οδηγών.
Ωστόσο, κάτι τέτοιο δεν κατέστη δυνατό και πλέον το νέο χρονοδιάγραμμα μετατίθεται τουλάχιστον για το τέλος Φεβρουαρίου 2025 σε ό,τι αφορά την παράδοση της γέφυρας στην κυκλοφορία καθώς οι εργασίες στο κάτω μέρος της θα συνεχιστούν και το επόμενο διάστημα.
Συνεχίζεται η ταλαιπωρία
Για τις ανάγκες αυτού του έργου στις 8 Ιανουαρίου 2024 υπήρξε εκτροπή της κυκλοφορίας, αμέσως μετά τα διόδια των Μαλγάρων προς τον διπλανό κλάδο της εξόδου από την πόλη. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να προκαλούνται μποτιλιαρίσματα, ακόμη και χιλιομέτρων μερικές φορές, καθώς τα οχήματα κινούνται για αρκετή απόσταση, μόνο από μία λωρίδα κυκλοφορίας κατά την είσοδο προς Θεσσαλονίκη και σε δύο λωρίδες κατά την έξοδο.
Συγκεκριμένα, ο περιορισμός των λωρίδων κατά την είσοδο ξεκινά σταδιακά πριν από τα διόδια των Μαλγάρων όπου οι τέσσερις λωρίδες γίνονται δύο και μετά τα διόδια καταλήγουν σε μία. Για τον λόγο αυτόν η διέλευση από τα διόδια, στην κατεύθυνση προς Θεσσαλονίκη γίνεται μόνον από δύο θυρίδες, χωρίς την καταβολή αντιτίμου. Αντιθέτως κατά την έξοδο οι οδηγοί καταβάλουν κανονικά το αντίτιμο των διοδίων καθώς, σύμφωνα με την «Εγνατία Οδό ΑΕ», οι οδηγοί έχουν στη διάθεσή τους δύο λωρίδες κυκλοφορίας και περισσότερες θυρίδες διέλευσης από τα διόδια. Κατά την περίοδο των εορτών των Χριστουγέννων επαναλήφθηκε το φαινόμενο με τις ουρές, έως και τριών, τεσσάρων χιλιομέτρων στα διόδια των Μαλγάρων κατά την επιστροφή των εκδρομέων.
Ίσως τον Φεβρουάριο
Κατά την επίσκεψη του Νίκου Ταχιάου στο εργοτάξιο τον Μάιο του 2024 ο υφυπουργός Υποδομών είχε δηλώσει ότι «τον Σεπτέμβριο θα δοθούν στην κυκλοφορία τα δύο ρεύματα κυκλοφορίας και στη συνέχεια τον Δεκέμβριο θα παραδοθεί πλήρως η γέφυρα». Ανάλογη εκτίμηση για το χρονοδιάγραμμα των εργασιών είναι διατυπώσει και ο διευθύνων σύμβουλος της «Εγνατία Οδός ΑΕ» Κωνσταντίνος Κουτσούκος ο οποίος είχε δηλώσει ότι «οι εργασίες αυτές, ειδικά οι εργασίες αποκαταστάσεως σε υφιστάμενα έργα, είναι εργασίες τις οποίες ναι μεν προβλέπεις, προετοιμάζεσαι κ.τ.λ., αλλά όταν φτάνεις στην επέμβαση μπορείς να διαπιστώσεις πράγματα τα οποία αναγκαστικά πρέπει να τα φτιάξεις. Θεωρώ ότι το χρονοδιάγραμμά μας είναι πάνω στο χρόνο που θα ολοκληρώσουμε τις εργασίες».
Ερωτηθείς σχετικά με την πρόοδο των εργασιών ο προϊστάμενος της Διευθύνουσας Υπηρεσίας της «Εγνατία Οδός ΑΕ» Σταύρος Σάκκος δήλωσε στη «ΜτΚ» ότι «αυτή τη στιγμή δεν μπορούμε να πούμε με ασφάλεια πότε θα δοθεί η γέφυρα στην κυκλοφορία.
Τις επόμενες ημέρες πρόκειται να γίνει σύσκεψη με τους αρμόδιους μηχανικούς του έργου προκειμένου να γίνει αξιολόγηση για την αποκατάσταση της στατικής επάρκειας της γέφυρας μετά τις εργασίες που έχουν γίνει έως τώρα ώστε να αποφασιστεί στη συνέχεια πότε θα δοθεί προς χρήση». Ο ίδιος εκτιμά ότι το σύνολο των εργασιών δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί πριν από τον Απρίλιο, ωστόσο, όπως σημείωσε, «μπορεί η γέφυρα να δοθεί νωρίτερα στην κυκλοφορία, ίσως στα τέλη Φεβρουαρίου και να συνεχίζονται οι υπόλοιπες εργασίες στο κάτω μέρος».
Απώλεια εσόδων
Οι εργασίες για την ενίσχυση της στατικότητας της συγκεκριμένης γέφυρας η οποία κατασκευάστηκε το 1972 κρίθηκαν αναγκαίες καθώς είχε υποστεί καθίζηση. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό των έργων η γέφυρα θα σηκωθεί κατά 10 εκατοστά και θα γίνουν επίσης έργα αντιστήριξης. Η σύμβαση με την εταιρεία Ιntrakat υπογράφηκε τον Αύγουστο του 2023 ωστόσο οι εργασίες ξεκίνησαν στις αρχές του 2024 αφού, σύμφωνα με τον κ. Ταχιάο «έπρεπε να γίνει επικαιροποίηση της μελέτης, γιατί βρέθηκαν κάποια καινούργια στοιχεία που αφορούσαν τις επεμβάσεις που έπρεπε να γίνουν».
Ο συνολικός προϋπολογισμός των εργασιών εκτιμάται περίπου στα 10 εκατ. ευρώ. Όμως, το πραγματικό κόστος του έργου αναμένεται να υπερδιπλασιαστεί εάν συνυπολογιστούν και οι απώλειες εσόδων στο σταθμό διοδίων των Μαλγάρων. Σύμφωνα με παλαιότερες δηλώσεις του κ. Ταχιάου «ο πρώτος μήνας υλοποίησης των εργασιών στην γέφυρα του ποταμού Αξιού, τον Ιανουάριο δηλαδή του 2024, ‘κόστισε’ στα έσοδα της εταιρείας ‘Εγνατία Οδός ΑΕ’ το ποσό των 1,3 εκατ. ευρώ». Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι απώλειες εσόδων ξεπέρασαν, πιθανότατα, ήδη τα 10 εκατ. καθώς συνήθως κατά το καλοκαιρινούς μήνες τα έσοδα στα συγκεκριμένα διόδια είναι υψηλότερα. Φυσικά δεν συμπεριλαμβάνονται οι απώλειες σε εργατοώρες που υφίστανται καθημερινά χιλιάδες εργαζόμενοι και επαγγελματίες που διέρχονται από το συγκεκριμένο σημείο, ούτε βεβαίως και το επιπλέον κόστος καυσίμου που καταβάλλεται λόγω του μποτιλιαρίσματος.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 12.01.2025
makthes.gr
Μάλιστα, σύμφωνα με τις ίδιες εκτιμήσεις, οι εργασίες επί του οδοστρώματος θα μπορούσαν να τελειώσουν νωρίτερα, γύρω στον Σεπτέμβριο του 2024 ώστε να παραδοθεί η γέφυρα στην κυκλοφορία και να τελειώσει η μεγάλη καθημερινή ταλαιπωρία χιλιάδων οδηγών.
Ωστόσο, κάτι τέτοιο δεν κατέστη δυνατό και πλέον το νέο χρονοδιάγραμμα μετατίθεται τουλάχιστον για το τέλος Φεβρουαρίου 2025 σε ό,τι αφορά την παράδοση της γέφυρας στην κυκλοφορία καθώς οι εργασίες στο κάτω μέρος της θα συνεχιστούν και το επόμενο διάστημα.
Συνεχίζεται η ταλαιπωρία
Για τις ανάγκες αυτού του έργου στις 8 Ιανουαρίου 2024 υπήρξε εκτροπή της κυκλοφορίας, αμέσως μετά τα διόδια των Μαλγάρων προς τον διπλανό κλάδο της εξόδου από την πόλη. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να προκαλούνται μποτιλιαρίσματα, ακόμη και χιλιομέτρων μερικές φορές, καθώς τα οχήματα κινούνται για αρκετή απόσταση, μόνο από μία λωρίδα κυκλοφορίας κατά την είσοδο προς Θεσσαλονίκη και σε δύο λωρίδες κατά την έξοδο.
Συγκεκριμένα, ο περιορισμός των λωρίδων κατά την είσοδο ξεκινά σταδιακά πριν από τα διόδια των Μαλγάρων όπου οι τέσσερις λωρίδες γίνονται δύο και μετά τα διόδια καταλήγουν σε μία. Για τον λόγο αυτόν η διέλευση από τα διόδια, στην κατεύθυνση προς Θεσσαλονίκη γίνεται μόνον από δύο θυρίδες, χωρίς την καταβολή αντιτίμου. Αντιθέτως κατά την έξοδο οι οδηγοί καταβάλουν κανονικά το αντίτιμο των διοδίων καθώς, σύμφωνα με την «Εγνατία Οδό ΑΕ», οι οδηγοί έχουν στη διάθεσή τους δύο λωρίδες κυκλοφορίας και περισσότερες θυρίδες διέλευσης από τα διόδια. Κατά την περίοδο των εορτών των Χριστουγέννων επαναλήφθηκε το φαινόμενο με τις ουρές, έως και τριών, τεσσάρων χιλιομέτρων στα διόδια των Μαλγάρων κατά την επιστροφή των εκδρομέων.
Ίσως τον Φεβρουάριο
Κατά την επίσκεψη του Νίκου Ταχιάου στο εργοτάξιο τον Μάιο του 2024 ο υφυπουργός Υποδομών είχε δηλώσει ότι «τον Σεπτέμβριο θα δοθούν στην κυκλοφορία τα δύο ρεύματα κυκλοφορίας και στη συνέχεια τον Δεκέμβριο θα παραδοθεί πλήρως η γέφυρα». Ανάλογη εκτίμηση για το χρονοδιάγραμμα των εργασιών είναι διατυπώσει και ο διευθύνων σύμβουλος της «Εγνατία Οδός ΑΕ» Κωνσταντίνος Κουτσούκος ο οποίος είχε δηλώσει ότι «οι εργασίες αυτές, ειδικά οι εργασίες αποκαταστάσεως σε υφιστάμενα έργα, είναι εργασίες τις οποίες ναι μεν προβλέπεις, προετοιμάζεσαι κ.τ.λ., αλλά όταν φτάνεις στην επέμβαση μπορείς να διαπιστώσεις πράγματα τα οποία αναγκαστικά πρέπει να τα φτιάξεις. Θεωρώ ότι το χρονοδιάγραμμά μας είναι πάνω στο χρόνο που θα ολοκληρώσουμε τις εργασίες».
Ερωτηθείς σχετικά με την πρόοδο των εργασιών ο προϊστάμενος της Διευθύνουσας Υπηρεσίας της «Εγνατία Οδός ΑΕ» Σταύρος Σάκκος δήλωσε στη «ΜτΚ» ότι «αυτή τη στιγμή δεν μπορούμε να πούμε με ασφάλεια πότε θα δοθεί η γέφυρα στην κυκλοφορία.
Τις επόμενες ημέρες πρόκειται να γίνει σύσκεψη με τους αρμόδιους μηχανικούς του έργου προκειμένου να γίνει αξιολόγηση για την αποκατάσταση της στατικής επάρκειας της γέφυρας μετά τις εργασίες που έχουν γίνει έως τώρα ώστε να αποφασιστεί στη συνέχεια πότε θα δοθεί προς χρήση». Ο ίδιος εκτιμά ότι το σύνολο των εργασιών δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί πριν από τον Απρίλιο, ωστόσο, όπως σημείωσε, «μπορεί η γέφυρα να δοθεί νωρίτερα στην κυκλοφορία, ίσως στα τέλη Φεβρουαρίου και να συνεχίζονται οι υπόλοιπες εργασίες στο κάτω μέρος».
Απώλεια εσόδων
Οι εργασίες για την ενίσχυση της στατικότητας της συγκεκριμένης γέφυρας η οποία κατασκευάστηκε το 1972 κρίθηκαν αναγκαίες καθώς είχε υποστεί καθίζηση. Σύμφωνα με τον σχεδιασμό των έργων η γέφυρα θα σηκωθεί κατά 10 εκατοστά και θα γίνουν επίσης έργα αντιστήριξης. Η σύμβαση με την εταιρεία Ιntrakat υπογράφηκε τον Αύγουστο του 2023 ωστόσο οι εργασίες ξεκίνησαν στις αρχές του 2024 αφού, σύμφωνα με τον κ. Ταχιάο «έπρεπε να γίνει επικαιροποίηση της μελέτης, γιατί βρέθηκαν κάποια καινούργια στοιχεία που αφορούσαν τις επεμβάσεις που έπρεπε να γίνουν».
Ο συνολικός προϋπολογισμός των εργασιών εκτιμάται περίπου στα 10 εκατ. ευρώ. Όμως, το πραγματικό κόστος του έργου αναμένεται να υπερδιπλασιαστεί εάν συνυπολογιστούν και οι απώλειες εσόδων στο σταθμό διοδίων των Μαλγάρων. Σύμφωνα με παλαιότερες δηλώσεις του κ. Ταχιάου «ο πρώτος μήνας υλοποίησης των εργασιών στην γέφυρα του ποταμού Αξιού, τον Ιανουάριο δηλαδή του 2024, ‘κόστισε’ στα έσοδα της εταιρείας ‘Εγνατία Οδός ΑΕ’ το ποσό των 1,3 εκατ. ευρώ». Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι οι απώλειες εσόδων ξεπέρασαν, πιθανότατα, ήδη τα 10 εκατ. καθώς συνήθως κατά το καλοκαιρινούς μήνες τα έσοδα στα συγκεκριμένα διόδια είναι υψηλότερα. Φυσικά δεν συμπεριλαμβάνονται οι απώλειες σε εργατοώρες που υφίστανται καθημερινά χιλιάδες εργαζόμενοι και επαγγελματίες που διέρχονται από το συγκεκριμένο σημείο, ούτε βεβαίως και το επιπλέον κόστος καυσίμου που καταβάλλεται λόγω του μποτιλιαρίσματος.
*Δημοσιεύθηκε στη "ΜτΚ" στις 12.01.2025
makthes.gr