Αλλαγές στους ελέγχους στα ΚΤΕΟ θεσπίζει η κυβέρνηση. Ποια αυτοκίνητα θα «κόβονται» από δω και στο εξής.
Η κυκλοφορία χιλιάδων οχημάτων που λειτουργούν ως περιβαλλοντικές βόμβες πρόκειται να περιοριστεί με την εφαρμογή του...
μέτρου μέτρησης εκπεμπόμενων μικροσωματιδίων, το οποίο προωθεί το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Στο πλαίσιο του νέου νομοσχεδίου, ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στα πετρελαιοκίνητα οχήματα με «πειραγμένα» φίλτρα συγκράτησης μικροσωματιδίων ή χωρίς καθόλου φίλτρο, τα οποία συμβάλλουν στην περιβαλλοντική ρύπανση και επηρεάζουν αρνητικά την ανθρώπινη υγεία.
Τα φίλτρα συγκράτησης μικροσωματιδίων, γνωστά ως DPF (Diesel Particulate Filter), αποτελούν αναπόσπαστο μέρος των πετρελαιοκίνητων οχημάτων προδιαγραφών Euro 5 και Euro 6, μειώνοντας δραστικά τις εκπομπές βλαβερών σωματιδίων άνθρακα. Ωστόσο, αρκετοί οδηγοί επιλέγουν να αφαιρέσουν αυτά τα φίλτρα, είτε για να ενισχύσουν την απόδοση του οχήματός τους είτε για να αποφύγουν το υψηλό κόστος αντικατάστασής τους, το οποίο κυμαίνεται μεταξύ 1.000 και 4.000 ευρώ.
Παρόλο που ο έλεγχος μικροσωματιδίων έχει ήδη καταστεί υποχρεωτικός σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με το ισχύον κυρωτικό πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Άρθρο 15), η κυκλοφορία οχημάτων που εκπέμπουν βλαβερές ουσίες ή ρυπαίνουν το περιβάλλον πέραν των επιτρεπόμενων ορίων τιμωρείται με πρόστιμο 200 ευρώ και άμεση αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας τους.
Μικτά κλιμάκια στα ΚΤΕΟ
Στο πλαίσιο του νέου νομοσχεδίου, ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στα πετρελαιοκίνητα οχήματα με «πειραγμένα» φίλτρα συγκράτησης μικροσωματιδίων ή χωρίς καθόλου φίλτρο, τα οποία συμβάλλουν στην περιβαλλοντική ρύπανση και επηρεάζουν αρνητικά την ανθρώπινη υγεία.
Τα φίλτρα συγκράτησης μικροσωματιδίων, γνωστά ως DPF (Diesel Particulate Filter), αποτελούν αναπόσπαστο μέρος των πετρελαιοκίνητων οχημάτων προδιαγραφών Euro 5 και Euro 6, μειώνοντας δραστικά τις εκπομπές βλαβερών σωματιδίων άνθρακα. Ωστόσο, αρκετοί οδηγοί επιλέγουν να αφαιρέσουν αυτά τα φίλτρα, είτε για να ενισχύσουν την απόδοση του οχήματός τους είτε για να αποφύγουν το υψηλό κόστος αντικατάστασής τους, το οποίο κυμαίνεται μεταξύ 1.000 και 4.000 ευρώ.
Παρόλο που ο έλεγχος μικροσωματιδίων έχει ήδη καταστεί υποχρεωτικός σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες.
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με το ισχύον κυρωτικό πλαίσιο του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Άρθρο 15), η κυκλοφορία οχημάτων που εκπέμπουν βλαβερές ουσίες ή ρυπαίνουν το περιβάλλον πέραν των επιτρεπόμενων ορίων τιμωρείται με πρόστιμο 200 ευρώ και άμεση αφαίρεση των στοιχείων κυκλοφορίας τους.
Μικτά κλιμάκια στα ΚΤΕΟ
Καθιερώνεται η λειτουργία των Μικτών Κλιμακίων Ελέγχου, τα οποία θα ενισχύσουν την εποπτεία και τον έλεγχο των τεχνικών διαδικασιών στα ΚΤΕΟ. Η σύστασή τους στοχεύει στη διασφάλιση της ορθής και αδιάβλητης λειτουργίας των ΚΤΕΟ, εστιάζοντας τόσο στη διαδικασία όσο και στην εγκυρότητα των αποτελεσμάτων. Τα κλιμάκια θα επικεντρώνονται στον εντοπισμό παραβάσεων ή παράνομων πρακτικών, ενώ η αυστηρότερη εποπτεία θα διασφαλίσει ότι τα οχήματα που κυκλοφορούν πληρούν τα απαιτούμενα τεχνικά και περιβαλλοντικά πρότυπα.
Παράλληλα, το νομοσχέδιο προβλέπει την αναβάθμιση του Μητρώου Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων. Το Μητρώο καταγράφει όλα τα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα που προορίζονται για κυκλοφορία στη χώρα. Η υποχρεωτική κατάθεση των εγγράφων στο Μητρώο πριν από την ταξινόμηση εξασφαλίζει την ακριβή και διαφανή καταγραφή όλων των στοιχείων αυτών των οχημάτων. Παράλληλα, δημιουργείται μια ενιαία βάση δεδομένων για την καλύτερη εποπτεία από τις αρμόδιες αρχές, διευκολύνοντας τον εντοπισμό παραβάσεων ή παρατυπιών.
Τι είναι τα φίλτρα DPF
Σκοπός του είναι να φιλτράρει και να κατακρατεί, αποθηκεύοντας στο εσωτερικό του, τα βλαβερά σωματίδια αιθάλης (καπνιά) από την καύση του πετρελαίου στους diesel κινητήρες, με σκοπό να μειώσει τις εκπομπές ρύπων στην ατμόσφαιρα. Επειδή όμως τα φίλτρα έχουν περιορισμένο χώρο αποθήκευσης, τα μικροσωματίδια που κατακρατούνται πρέπει να «καίγονται» τακτικά και να αναγεννάται το DPF.
Ωστόσο, μπορεί εύκολα να «μπουκώσει» γρήγορα και να καταστραφεί, αν δεν προσέξουμε.
Αν η συσσωρευμένη αιθάλη μπλοκάρει τη λειτουργία του φίλτρου, τότε ο κινητήρας δυσκολεύται να λειτουργήσει σωστά, με αποτέλεσμα να προκαλούνται βλάβες, η επισκευή των οποίων πολλές φορές απαιτεί μεγάλο κόστος.