Δευτέρα 20 Ιανουαρίου 2025

Είναι όντως η «Blue Monday» η πιο καταθλιπτική ημέρα του χρόνου;


Είναι τελικά μύθος ή πραγματικότητα; Η «εξίσωση κατάθλιψης» χωρίς καμία επιστημονική βάση
 
Κείμενο: Φράνσις Γιατζόγλου

Σήμερα, 20 Ιανουαρίου, είναι η περίφημη «Blue Monday», γνωστή και ως «η πιο καταθλιπτική ημέρα του χρόνου». Η...  

 
τρίτη Δευτέρα του Ιανουαρίου, γνωστή ως «Blue Monday», έχει χαρακτηριστεί εδώ και χρόνια ως η πιο καταθλιπτική ημέρα του χρόνου. Ωστόσο, είναι όντως έτσι ή πρόκειται για ένα έξυπνο τέχνασμα μάρκετινγκ;

Η ιστορία πίσω από τη «Blue Monday»

Η έννοια της «Blue Monday» πρωτοεμφανίστηκε το 2005, όταν η βρετανική ταξιδιωτική εταιρεία «Sky Travel» συνεργάστηκε με τον ψυχολόγο Cliff Arnall. Σκοπός τους, όπως αναφέρει δημοσίευμα του Forbes, ήταν να προωθήσουν ταξιδιωτικά πακέτα την περίοδο του Ιανουαρίου, μια παραδοσιακά «ήσυχη» περίοδο για τον τουρισμό. Χρησιμοποιώντας μια «φόρμουλα κατάθλιψης», η οποία περιλαμβάνει παράγοντες, όπως ο καιρός, τα χρέη, ο μισθός, ο χρόνος από τα Χριστούγεννα, η ανάγκη για δράση και η αποτυχία τήρησης νέων στόχων, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι η τρίτη Δευτέρα του Ιανουαρίου είναι η χειρότερη ημέρα του χρόνου.

Ωστόσο, η «εξίσωση» αυτή δεν έχει καμία επιστημονική βάση. Είναι απλώς ένας συνδυασμός παραμέτρων που παρουσιάστηκαν για να ενισχύσουν την καμπάνια της «Sky Travel». Το γεγονός ότι η εταιρεία αυτή έχει κλείσει από το 2010, αφήνει ακόμα περισσότερα ερωτήματα σχετικά με την αξιοπιστία αυτής της θεωρίας.

Μύθος βασισμένος στο μάρκετινγκ

Η «Blue Monday» αποτελεί, στην πραγματικότητα, ένα έξυπνο παράδειγμα πώς το μάρκετινγκ μπορεί να δημιουργήσει έναν ψευδο-επιστημονικό μύθο. Η ιδέα ότι υπάρχει μια συγκεκριμένη ημέρα του χρόνου που είναι η πιο καταθλιπτική βασίζεται περισσότερο σε κοινωνικές και ψυχολογικές υποθέσεις παρά σε πραγματική επιστήμη.

Η περίοδος μετά τις γιορτές, με τον χειμωνιάτικο καιρό, τα χρέη και την επιστροφή στην καθημερινότητα, μπορεί πράγματι να επηρεάσει τη διάθεση πολλών ανθρώπων. Ωστόσο, αυτά τα συναισθήματα δεν περιορίζονται σε μια συγκεκριμένη ημέρα και σίγουρα δεν μπορούν να εξηγηθούν από μια μαθηματική φόρμουλα.


Είναι σημαντικό να θυμόμαστε ότι η ψυχική υγεία δεν μπορεί να περιοριστεί σε μια ημέρα ή να εξηγηθεί από γενικεύσεις. Κάθε άτομο βιώνει διαφορετικά συναισθήματα και προκλήσεις, ανεξάρτητα από το τι λέει μια διαφημιστική καμπάνια. Αντί να επικεντρωνόμαστε σε θεωρίες όπως η «Blue Monday», είναι πιο ουσιαστικό να δίνουμε προσοχή στη συνεχή φροντίδα της ψυχικής μας υγείας, ανεξάρτητα από την εποχή. 

Τελικά, υπάρχει η πιο καταθλιπτική ημέρα;

Η απάντηση είναι πως ΌΧΙ. Η «Blue Monday» είναι περισσότερο ένας μύθος παρά μια πραγματικότητα. Μας θυμίζει, όμως, τη δύναμη του μάρκετινγκ να επηρεάζει τις αντιλήψεις μας. Αντί να παρασυρόμαστε από τέτοιους ισχυρισμούς, καλό είναι να βλέπουμε τη ζωή πιο σφαιρικά και να αναγνωρίζουμε ότι οι προκλήσεις και οι δυσκολίες είναι μέρος της ανθρώπινης εμπειρίας και όχι αποτέλεσμα μιας «καταραμένης» ημέρας.

Επομένως, δεν υπάρχει καμία συγκεκριμένη ημέρα που να είναι αντικειμενικά η πιο καταθλιπτική. Αντί να πιστεύουμε σε τέτοιους ισχυρισμούς, είναι σημαντικό να αναγνωρίζουμε ότι η διάθεσή μας εξαρτάται από πολλούς παράγοντες και να φροντίζουμε την ψυχική μας υγεία με πραγματικούς, ουσιαστικούς τρόπους.
 
newsbeast.gr