Αντώνης Ι. Ζαρκανέλας
π. Γενικός Διευθυντής Ανάπτυξης ΝΑΘ.
Παρακολουθώντας κανείς την πορεία του πολύνεκρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη πριν από δύο χρόνια που κόστισε τη ζωή σε 57 συνανθρώπους και σε 85 τραυματίες οι περισσότεροι των οποίων ήταν νέοι άνθρωποι, αναρωτιέται προς τι αυτή η πόλωση. Η ...
Παρακολουθώντας κανείς την πορεία του πολύνεκρου σιδηροδρομικού δυστυχήματος στα Τέμπη πριν από δύο χρόνια που κόστισε τη ζωή σε 57 συνανθρώπους και σε 85 τραυματίες οι περισσότεροι των οποίων ήταν νέοι άνθρωποι, αναρωτιέται προς τι αυτή η πόλωση. Η ...
Κυβέρνηση να διστάζει δύο χρόνια τώρα να παραδεχθεί τις αντικειμενικές πολιτικές ευθύνες της για το δυστύχημα, που τις έχει όπως και να το κάνουμε, δίνοντας την ευκαιρία στην αντιπολίτευση να μιλάει για έγκλημα, δολοφονία ή, το χειρότερο να χαρακτηρίζει τον αρμόδιο υπουργό ή τον πρωθυπουργό δολοφόνους και εγκληματίες. Και διάφοροι από γύρω «ειδικοί», «γνώστες», ευαίσθητοι και φιλεύσπλαχνοι, πολιτικοί παλαιοί ή επίδοξοι τέτοιοι να συναγωνίζονται στη χρήση επιθέτων και χαρακτηρισμών που, κατά βάθος, γνωρίζουν ότι μπορεί να υπερβαίνουν κάποια νομικά όρια. Αυτή η τακτική δεν είναι καινούργια για την Ελληνική πολιτική σκηνή. Γι΄αυτό είναι και πολύ επικίνδυνη.
Είναι ο Πρωθυπουργός δολοφόνος ή εγκληματίας για το τραγικό ατύχημα των Τεμπών; Κατά τη γνώμη μας, προφανώς, όχι. Εδειξε όμως μειωμένα αντανακλαστικά μη ζητώντας, την αμέσως επόμενη της καταστροφής ημέρα, την παραίτηση του αρμόδιου Υπουργού ο οποίος έδειξε λίγες ημέρες πριν στην Βουλή ότι δεν γνώριζε καν τα χάλια των σιδηροδρόμων, κατά βάση του ΟΣΕ (πρώην) και κυρίως του τρόπου λειτουργίας του ανθρώπινου δυναμικού του. Και που δεν τον ενημέρωσε ότι δεν θα τον συμπεριελάμβανε στα ψηφοδέλτια στις επόμενες εκλογές. Ως Πρωθυπουργός μπορεί να απέτυχε με τη επιλογή ενός υπουργού του αλλά δεν είναι υπεύθυνος για τις πράξεις ή παραλείψεις του. Είναι ο Υπουργός δολοφόνος ή εγκληματίας; Κατά τη γνώμη μας, προφανώς, όχι. Ανενημέρωτος ήταν σίγουρα όταν, μάλιστα, διαβεβαίωνε την Βουλή των Ελλήνων ότι «διασφαλιζει την ασφάλεια» των σιδηροδρόμων. Ανεπαρκής κρίνεται εκ του αποτελέσματος. Παραιτήθηκε της θέσης του αναλαμβάνοντας την πολιτική ευθύνη. Και αυτό τον τιμά. Όμως η πρόθεση συμμετοχής του στις εθνικές εκλογές με το υπονοούμενο ότι ο Λαός θα αποφανθεί… αν έχει δίκαιο ή όχι σημαίνει πολλά… Η εκλογή θα σήμαινε δικαίωση ενώ η μη εκλογή, καταδίκη; Αφού ο ίδιος αποδέχθηκε την πολιτική ευθύνη για το δυστύχημα τί περίμενε από τον Λαό να τον εκλέξει για να δικαιωθεί; Ήταν ο πρώην Πρωθυπουργός Αλεξης Τσίπρας εγκληματίας ή δολοφόνος για την πυρκαγιά και τους νεκρούς στο Μάτι ή στην μάνδρα ; Κατά τη γνώμη μας, προφανώς, όχι. Ήταν όμως τρανταχτή αστοχία να διαβεβαιώνει το πανελλήνιο ότι δεν υπήρχαν νεκροί ενώ γνώριζαν στη σύσκεψη ότι υπήρχε ή υπήρχαν νεκρός ή νεκροί….
Οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι αποτελούνται από δύο ανεξάρτητα αλλά αλληλοεξαρτόμενανα μέρη: Α) Τους «Σιδηροδρόμους Ελλάδος Α.Ε.», ο πρώην ΟΣΕ δηλαδή, που είναι ο «Διαχειριστής των υποδομών και εκτελεστής των αναπτυξιακών έργων υποδομής» και ανήκει στο Ελληνικό Κράτος και Β) Την Hellenic Train A.E που είναι ανώνυμη εταιρεία παροχής του έργου της σιδηροδρομικής μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων και ανήκει στην Ιταλική Κρατική Εταιρεία Σιδηροδρόμων. Με άλλα λόγια όλες οι σταθερές υποδομές, κτηριακές εγκαταστάσεις, σιδηροδρομικές γραμμές, οι σηματοδότες ρύθμισης κίνησης (τηλεσήμανση), τηλεδιοίκησης και επικοινωνίας (τηλεπικοινωνία) -, η ηλεκτροδότηση κλπ η συντήρηση και η σωστή τους λειτουργία ανα πάσα στιγμή ανήκουν στην (Α).Το τροχαίο υλικό, οι μηχανές έλξης, τα βαγόνιαη καλή λειτουργία και συντήρηση του οποίου είναι ευθύνη της (Β), που μεριμνά στην διασφάλιση της ασφαλούς, ποιοτικής, αξιόπιστης και διαρκούς επικοινωνίας και μεταφοράς ανθρώπων και εμπορευμάτων. Τηρούσαν τους κανόνες και τους προβλεπόμενους στις μεταξύ τους συμβάσεις οι δύο αυτοί συνεργαζόμενοι φορείς; Το γεγονός της μετωπικής σύγκρουσης αποδεικνύει πως δεν τους τηρούσαν. Το πόσο φταίει ο καθένας από αυτούς θα το δείξει η δικαστική έρευνα και οι αποφάσεις των δικαστηρίων. Πάντως οι καταγγελίες των συνδικαλιστών των μηχανοδηγών που έγιναν επανειλημμένως διά του τύπου σε ανύποπτο χρόνο και πριν από το ατύχημα έλεγαν και επέμεναν ότι δεν υπήρχε τηλεσήμανση και τηλεδιοίκησηκαι μάλιστα έλεγαν ότι διά ζώσης τους προέτρεπαν οι αρμόδιοι υπάλληλοι του ΟΣΕ να ξεκινήσουν έστω και αν τα φανάρια ήταν στο κόκκινο….Το ότι ξεκινούσαν με κόκκινη σήμανση ήταν, προφανώς και δική τους ευθύνη. Ακόμη και αν είχε ενημερωθεί η προϊσταμένη αρχή τους, η HellenicTrain. Η οποία έχει τις ευθύνες της αν όντως τους έδινε εντολές να προχωρήσουν αδιαφορώντας για την σήμανση…
Μια πρόγευση, νομίζω, για το πού πάει το πράγμα μας δίνει η απόφαση του τμήματος εργατικών διαφορών του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών που επιδίκασε στις δύο εταιρείες, την ΟΣΕ και την Helleni ctrain αποζημίωση, συνολικά 800.000 ΕΥΡΩ. Το διατακτικό της απόφασης φαίνεται πως είναι γενικά ισορροπημένο καταδεικνύοντας τις ευθύνες τόσον των «θεσμικών» φορέων που εμπλέκονται (πρώην ΟΣΕ και HELLENIC TRAIN) όσον και τις δομικές-οργανωτικές-διοικητικές ανεπάρκειες τους. Χωρίς όμως να επιμερίζει την αποζημίωση ανάλογα με την ευθύνη τους πράγμα που, λογικά, ελπίζουμε θα κάνει το επόμενο δικαστήριο, που θα εξετάσει σε βάθος όλες τις πτυχές αυτού του δραματικού δυστυχήματος.
Είναι ο Πρωθυπουργός δολοφόνος ή εγκληματίας για το τραγικό ατύχημα των Τεμπών; Κατά τη γνώμη μας, προφανώς, όχι. Εδειξε όμως μειωμένα αντανακλαστικά μη ζητώντας, την αμέσως επόμενη της καταστροφής ημέρα, την παραίτηση του αρμόδιου Υπουργού ο οποίος έδειξε λίγες ημέρες πριν στην Βουλή ότι δεν γνώριζε καν τα χάλια των σιδηροδρόμων, κατά βάση του ΟΣΕ (πρώην) και κυρίως του τρόπου λειτουργίας του ανθρώπινου δυναμικού του. Και που δεν τον ενημέρωσε ότι δεν θα τον συμπεριελάμβανε στα ψηφοδέλτια στις επόμενες εκλογές. Ως Πρωθυπουργός μπορεί να απέτυχε με τη επιλογή ενός υπουργού του αλλά δεν είναι υπεύθυνος για τις πράξεις ή παραλείψεις του. Είναι ο Υπουργός δολοφόνος ή εγκληματίας; Κατά τη γνώμη μας, προφανώς, όχι. Ανενημέρωτος ήταν σίγουρα όταν, μάλιστα, διαβεβαίωνε την Βουλή των Ελλήνων ότι «διασφαλιζει την ασφάλεια» των σιδηροδρόμων. Ανεπαρκής κρίνεται εκ του αποτελέσματος. Παραιτήθηκε της θέσης του αναλαμβάνοντας την πολιτική ευθύνη. Και αυτό τον τιμά. Όμως η πρόθεση συμμετοχής του στις εθνικές εκλογές με το υπονοούμενο ότι ο Λαός θα αποφανθεί… αν έχει δίκαιο ή όχι σημαίνει πολλά… Η εκλογή θα σήμαινε δικαίωση ενώ η μη εκλογή, καταδίκη; Αφού ο ίδιος αποδέχθηκε την πολιτική ευθύνη για το δυστύχημα τί περίμενε από τον Λαό να τον εκλέξει για να δικαιωθεί; Ήταν ο πρώην Πρωθυπουργός Αλεξης Τσίπρας εγκληματίας ή δολοφόνος για την πυρκαγιά και τους νεκρούς στο Μάτι ή στην μάνδρα ; Κατά τη γνώμη μας, προφανώς, όχι. Ήταν όμως τρανταχτή αστοχία να διαβεβαιώνει το πανελλήνιο ότι δεν υπήρχαν νεκροί ενώ γνώριζαν στη σύσκεψη ότι υπήρχε ή υπήρχαν νεκρός ή νεκροί….
Οι ελληνικοί σιδηρόδρομοι αποτελούνται από δύο ανεξάρτητα αλλά αλληλοεξαρτόμενανα μέρη: Α) Τους «Σιδηροδρόμους Ελλάδος Α.Ε.», ο πρώην ΟΣΕ δηλαδή, που είναι ο «Διαχειριστής των υποδομών και εκτελεστής των αναπτυξιακών έργων υποδομής» και ανήκει στο Ελληνικό Κράτος και Β) Την Hellenic Train A.E που είναι ανώνυμη εταιρεία παροχής του έργου της σιδηροδρομικής μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων και ανήκει στην Ιταλική Κρατική Εταιρεία Σιδηροδρόμων. Με άλλα λόγια όλες οι σταθερές υποδομές, κτηριακές εγκαταστάσεις, σιδηροδρομικές γραμμές, οι σηματοδότες ρύθμισης κίνησης (τηλεσήμανση), τηλεδιοίκησης και επικοινωνίας (τηλεπικοινωνία) -, η ηλεκτροδότηση κλπ η συντήρηση και η σωστή τους λειτουργία ανα πάσα στιγμή ανήκουν στην (Α).Το τροχαίο υλικό, οι μηχανές έλξης, τα βαγόνιαη καλή λειτουργία και συντήρηση του οποίου είναι ευθύνη της (Β), που μεριμνά στην διασφάλιση της ασφαλούς, ποιοτικής, αξιόπιστης και διαρκούς επικοινωνίας και μεταφοράς ανθρώπων και εμπορευμάτων. Τηρούσαν τους κανόνες και τους προβλεπόμενους στις μεταξύ τους συμβάσεις οι δύο αυτοί συνεργαζόμενοι φορείς; Το γεγονός της μετωπικής σύγκρουσης αποδεικνύει πως δεν τους τηρούσαν. Το πόσο φταίει ο καθένας από αυτούς θα το δείξει η δικαστική έρευνα και οι αποφάσεις των δικαστηρίων. Πάντως οι καταγγελίες των συνδικαλιστών των μηχανοδηγών που έγιναν επανειλημμένως διά του τύπου σε ανύποπτο χρόνο και πριν από το ατύχημα έλεγαν και επέμεναν ότι δεν υπήρχε τηλεσήμανση και τηλεδιοίκησηκαι μάλιστα έλεγαν ότι διά ζώσης τους προέτρεπαν οι αρμόδιοι υπάλληλοι του ΟΣΕ να ξεκινήσουν έστω και αν τα φανάρια ήταν στο κόκκινο….Το ότι ξεκινούσαν με κόκκινη σήμανση ήταν, προφανώς και δική τους ευθύνη. Ακόμη και αν είχε ενημερωθεί η προϊσταμένη αρχή τους, η HellenicTrain. Η οποία έχει τις ευθύνες της αν όντως τους έδινε εντολές να προχωρήσουν αδιαφορώντας για την σήμανση…
Μια πρόγευση, νομίζω, για το πού πάει το πράγμα μας δίνει η απόφαση του τμήματος εργατικών διαφορών του Μονομελούς Πρωτοδικείου Αθηνών που επιδίκασε στις δύο εταιρείες, την ΟΣΕ και την Helleni ctrain αποζημίωση, συνολικά 800.000 ΕΥΡΩ. Το διατακτικό της απόφασης φαίνεται πως είναι γενικά ισορροπημένο καταδεικνύοντας τις ευθύνες τόσον των «θεσμικών» φορέων που εμπλέκονται (πρώην ΟΣΕ και HELLENIC TRAIN) όσον και τις δομικές-οργανωτικές-διοικητικές ανεπάρκειες τους. Χωρίς όμως να επιμερίζει την αποζημίωση ανάλογα με την ευθύνη τους πράγμα που, λογικά, ελπίζουμε θα κάνει το επόμενο δικαστήριο, που θα εξετάσει σε βάθος όλες τις πτυχές αυτού του δραματικού δυστυχήματος.