Τα ελαστικά του αυτοκινήτου παίζουν καθοριστικό ρόλο για την ασφάλεια και την οδηγική απόδοση. Ωστόσο, η φθορά τους είναι αναπόφευκτη με τη χρήση και το πέρασμα του χρόνου. Η σωστή επιθεώρηση και η συμμόρφωση με τη νομοθεσία είναι απαραίτητες για την αποφυγή κινδύνων αλλά και προστίμων.
Τύποι Φθοράς Ελαστικών
Φθορά στο κέντρο του πέλματος: Συχνά αποτέλεσμα υπερβολικά υψηλής πίεσης στον αέρα.
Φθορά στις άκρες: Προκύπτει από χαμηλή πίεση στον αέρα.
Ακανόνιστη φθορά: Ενδείξεις για προβλήματα ευθυγράμμισης ή ζυγοστάθμισης.
Ρωγμές και φθορές στα πλάγια: Προκαλούνται από τη γήρανση ή κακή χρήση των ελαστικών.
Ας εξετάσουμε παρακάτω τις σημαντικές πτυχές των φθαρμένων ελαστικών, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή νομοθεσία και τις οδηγίες ασφαλείας.
Έλεγχος των ελαστικών: Εσωτερική και εξωτερική φθορά
Η συχνή και συστηματική επιθεώρηση των ελαστικών αποτελεί θεμελιώδη πτυχή της συντήρησης του οχήματος. Κατά τον έλεγχο, είναι σημαντικό να εξεταστούν τόσο η εξωτερική όσο και η εσωτερική πλευρά των ελαστικών. Η εξωτερική φθορά συνδέεται με το πέλμα και επηρεάζει την πρόσφυση και την απόσταση φρεναρίσματος, ενώ η εσωτερική φθορά σχετίζεται με προβλήματα πίεσης.
Τύποι και αίτια φθοράς ελαστικών
Η φθορά ελαστικών παρουσιάζει διάφορα μοτίβα, μερικά από τα οποία είναι φυσιολογικά, ενώ άλλα μπορεί να υποδεικνύουν προβλήματα. Ακανόνιστα μοτίβα φθοράς είναι συνήθως αποτέλεσμα προβλημάτων όπως λανθασμένη πίεση, άστοχη ευθυγράμμιση, ή κακή ζυγοστάθμιση των τροχών.
Δείκτης φθοράς ελαστικού: Ποτέ μην περιμένετε μέχρι την τελευταία στιγμή
Ο δείκτης φθοράς ελαστικού (ή TWI) είναι ένα κρίσιμο εργαλείο για την παρακολούθηση της κατάστασης των ελαστικών σου. Εδώ και αρκετό καιρό, οι κατασκευαστές τοποθετούν μέσα στα κανάλια των ελαστικών μικρές τρισδιάστατες ράβδους, οι οποίες έχουν ύψος ακριβώς 1.6 χιλιοστά, ακριβώς όπως ορίζει η Ευρωπαϊκή νομοθεσία. Το όριο των 1.6 χιλιοστών βάθους μετριόταν παλαιότερα με έναν μετρητή πέλματος ελαστικών ή πιο εμπειρικά, με την άκρη ενός νομίσματος του ενός ευρώ. Ο έλεγχος σήμερα είναι πολύ πιο εύκολος επειδή δεν χρειάζονται εργαλεία.
Συνεπώς η χρήση του θα σε βοηθήσει να μπορείς να εντοπίσεις πότε είναι καιρός για αντικατάσταση αλλά και πότε τα ελαστικά σου πλησιάζουν στο όριο ασφαλείας και αντικατάστασης.
Συμπτώματα φθαρμένων ελαστικών
Τα φθαρμένα ελαστικά εμφανίζουν συγκεκριμένα συμπτώματα, συμπεριλαμβανομένης της μειωμένης πίεσης, των δονήσεων των τροχών, και του θορύβου. Η άμεση αντιμετώπιση των συμπτωμάτων αυτών είναι καίρια για την ασφάλεια.
Νομοθεσία και Κίνδυνοι
Η Ευρωπαϊκή νομοθεσία καθορίζει όχι μόνο τις απαιτήσεις για τη σήμανση των ελαστικών αλλά και τα κριτήρια ασφαλείας. Στην Ελλάδα, το βάθος του πέλματος πρέπει να είναι πάνω από 1,6 χιλιοστά και η οδήγηση με φθαρμένα ελαστικά υπόκειται σε πρόστιμο των 80 ευρώ.
Προτάσεις Ασφάλειας
Για να εξασφαλίσετε τη σωστή κατάσταση των ελαστικών:
Ελέγχετε τακτικά το βάθος του πέλματος.
Βεβαιωθείτε για τη σωστή πίεση των ελαστικών.
Ζητήστε ευθυγράμμιση και ζυγοστάθμιση εάν παρατηρήσετε ανώμαλη φθορά.