Αν και η Ελλάδα είναι ταυτισμένη με την Ορθοδοξία, τουλάχιστον 15 Αρχιερείς με ελληνική καταγωγή ανέβηκαν στο αξίωμα του Πάπα στο Βατικανό.
Πριν το σχίσμα...
Πριν το σχίσμα...
Ορθόδοξης και Καθολικής Εκκλησίας, το 1054, υπήρξαν 12 Έλληνες, που ανέβηκαν στο θρόνο του Πάπα και τουλάχιστον 3 ακόμη που έλκουν την καταγωγή τους από την χώρα μας. Έτσι οι Έλληνες Ποντίφικες κατέχουν την τέταρτη θέση στην κατά εθνικότητα σειρά των Παπών (11 Ρωμαίοι (μετριούνται χωριστά), 93 Ιταλοί, 14 Γάλλοι, 12 Έλληνες, 8 Γερμανοί).
Άλλωστε, μία από τις τρεις επίσημες γλώσσες της Καθολικής Εκκλησίας είναι τα ελληνικά, οι άλλες δύο είναι τα λατινικά και τα αραμαϊκά.
Όπως είχε γράψει ο Μητροπολίτης Πισιδίας Μεθόδιος «Οι Ἕλληνες ὑπῆρξαν καί ἐξακολουθοῦν νά εἶναι Παπόφιλοι, ἀλλ’ ὄχι Παπόδουλοι. Παπόφιλοι γιατί στή Ρώμη ὑπῆρξε βαθειά ριζωμένος ὁ Ἑλληνικός πολιτισμός καί γιατί ὑπῆρξαν αὐτοί πού ἵδρυσαν τήν Ἐκκλησία τῆς Ρώμης καί γιατί πολλοί Ἕλληνες διετέλεσαν Πάπες».
Τα ονόματα των Ελλήνων που έγιναν Πάπες
Ὁ Νικηφόρος Βιδάλης, Αρχιερατικός Επίτροπος της Ρωμαιοκαθολικής Αρχιεπισκοπής Αθηνών, σε σύνολο 264 Παπών (ἀπό τον Απόστολο Πέτρο μέχρι τον Ἰωάννη Παῦλο Β’), αριθμεί 12 Έλληνες Πάπες, από τούς οποίους οι 9 τιμώνται ως Άγιοι:
Ανάκλητος (76-78), Άγιος, Υιός Αθηναίου φιλοσόφου
Εὐάρεστος ὁ Ἱεροσολυμίτης (97 – + 105), Ἱερομάρτυρας.
Τελεσφόρος ὁ Ταραντινός (125 – + 136), Ἱερομάρτυρας.
Ὑγῖνος ὁ Ἀθηναῖος (136 – + 140), Ἱερομάρτυρας.
Ἐλευθέριος (175 – 189), Ἱερομάρτυρας.
Ἀντέρως (235 – + 236), Ἱερομάρτυρας.
Σίξτος Β’ ὁ Φιλόσοφος (257 – + 258), Ἱερομάρτυρας.
Εὐσέβιος (309 – 310), Ἅγιος.
Ζώσιμος ὁ Καππαδόκης (417 – + 418), Ἅγιος.
Θεόδωρος Α’ ὁ Ἱεροσολυμίτης (642 – + 649).
Αγάθων (678-681), Άγιος
Ιωάννης ΣΤ’ (701 – + 705).
Ἰωάννης Ζ’ ὁ Καλαβρός (705 – + 707).
Ζαχαρίας ὁ Καλαβρός (741 – + 752), Ἅγιος.
Ο Νικηφόρος Θεοτόκης θεωρεί Έλληνα και τον Πάπα ἅγ. Κλήμη Α’. «Ὁ Κλήμης οὗτος – γράφει – ἄν εἶναι Ρωμαῖος πάντῃ ἔστιν ἀμφίβολον, διότι τό ὄνομα αὐτοῦ ἑλληνικόν μᾶλλον ἤ λατινικόν, καθότι «κλῆμα» εἶναι λέξις ἑλληνική,. Ἐάν δέ ἦτο Ρωμαῖος ὁ Κλήμης, διατί οὐ Ρωμαϊστί ἀλλά Ἑλληνιστί συνέγραψεν;»
Ακόμη, είναι πολύ πιθανό ελληνικής καταγωγής να ήταν και ὁ Πάπας Διονύσιος Α’ (259 – + 268), καταγόμενος πιθανώς από τη Μεγάλη Ελλάδα, ο οποίος διαδέχθηκε τον Πάπα Σίξτο Β’.
Άλλωστε, μία από τις τρεις επίσημες γλώσσες της Καθολικής Εκκλησίας είναι τα ελληνικά, οι άλλες δύο είναι τα λατινικά και τα αραμαϊκά.
Όπως είχε γράψει ο Μητροπολίτης Πισιδίας Μεθόδιος «Οι Ἕλληνες ὑπῆρξαν καί ἐξακολουθοῦν νά εἶναι Παπόφιλοι, ἀλλ’ ὄχι Παπόδουλοι. Παπόφιλοι γιατί στή Ρώμη ὑπῆρξε βαθειά ριζωμένος ὁ Ἑλληνικός πολιτισμός καί γιατί ὑπῆρξαν αὐτοί πού ἵδρυσαν τήν Ἐκκλησία τῆς Ρώμης καί γιατί πολλοί Ἕλληνες διετέλεσαν Πάπες».
Τα ονόματα των Ελλήνων που έγιναν Πάπες
Ὁ Νικηφόρος Βιδάλης, Αρχιερατικός Επίτροπος της Ρωμαιοκαθολικής Αρχιεπισκοπής Αθηνών, σε σύνολο 264 Παπών (ἀπό τον Απόστολο Πέτρο μέχρι τον Ἰωάννη Παῦλο Β’), αριθμεί 12 Έλληνες Πάπες, από τούς οποίους οι 9 τιμώνται ως Άγιοι:
Ανάκλητος (76-78), Άγιος, Υιός Αθηναίου φιλοσόφου
Εὐάρεστος ὁ Ἱεροσολυμίτης (97 – + 105), Ἱερομάρτυρας.
Τελεσφόρος ὁ Ταραντινός (125 – + 136), Ἱερομάρτυρας.
Ὑγῖνος ὁ Ἀθηναῖος (136 – + 140), Ἱερομάρτυρας.
Ἐλευθέριος (175 – 189), Ἱερομάρτυρας.
Ἀντέρως (235 – + 236), Ἱερομάρτυρας.
Σίξτος Β’ ὁ Φιλόσοφος (257 – + 258), Ἱερομάρτυρας.
Εὐσέβιος (309 – 310), Ἅγιος.
Ζώσιμος ὁ Καππαδόκης (417 – + 418), Ἅγιος.
Θεόδωρος Α’ ὁ Ἱεροσολυμίτης (642 – + 649).
Αγάθων (678-681), Άγιος
Ιωάννης ΣΤ’ (701 – + 705).
Ἰωάννης Ζ’ ὁ Καλαβρός (705 – + 707).
Ζαχαρίας ὁ Καλαβρός (741 – + 752), Ἅγιος.
Ο Νικηφόρος Θεοτόκης θεωρεί Έλληνα και τον Πάπα ἅγ. Κλήμη Α’. «Ὁ Κλήμης οὗτος – γράφει – ἄν εἶναι Ρωμαῖος πάντῃ ἔστιν ἀμφίβολον, διότι τό ὄνομα αὐτοῦ ἑλληνικόν μᾶλλον ἤ λατινικόν, καθότι «κλῆμα» εἶναι λέξις ἑλληνική,. Ἐάν δέ ἦτο Ρωμαῖος ὁ Κλήμης, διατί οὐ Ρωμαϊστί ἀλλά Ἑλληνιστί συνέγραψεν;»
Ακόμη, είναι πολύ πιθανό ελληνικής καταγωγής να ήταν και ὁ Πάπας Διονύσιος Α’ (259 – + 268), καταγόμενος πιθανώς από τη Μεγάλη Ελλάδα, ο οποίος διαδέχθηκε τον Πάπα Σίξτο Β’.