Το κλίμα είναι ιδιαίτερα τεταμένο γύρω από την υπόθεση των Τεμπών και ειδικότερα για το ποιο υλικό προκάλεσε την πυρόσφαιρα, αφού νέα δημοσιεύματα προβάλλουν μια πραγματογνωμοσύνη για το δυστύχημα, η οποία...
είχε ζητηθεί από τους γονείς της άτυχης 23χρονης Ιφιγένειας Μήτσκας, που έχασε την ζωή της την τραγική νύχτα της 28ης Φεβρουαρίου του 2023.
Η πραγματογνωμοσύνη αυτή καταλήγει στο συμπέρασμα ότι από τη φωτιά πολλοί επιβάτες του τρένου απανθρακώθηκαν και ότι αυτή ξεκίνησε από την κοπή καλωδίων τροφοδοσίας των ηλεκτράμαξων, τάσης 25.000 Volt σε συνδυασμό με το έλαιο σιλικόνης των μετασχηματιστών.
Οι πραγματογνώμονες Στέλιος Καραμούκας και Νίκος Καραμούκας που την υπογράφουν, στην τεχνική έκθεση 51 σελίδων καταλήγουν στο συμπέρασμα:
«Η φωτιά, η οποία κατά την εκτίμησή μας αποτέλεσε και την αίτια στην οποία πολλοί επιβάτες της επιβατικής αμαξοστοιχίας απανθρακώθηκαν και η οποία ξεκίνησε από τις ηλεκτρικές εκκενώσεις που δημιουργήθηκαν από την κοπή των καλωδίων τροφοδοσίας των ηλεκτράμαξων, τάσης 25.000VOLT, σε συνδυασμό με τον έλαιο σιλικόνης των μετασχηματιστών που διασκορπίστηκε σε όλο τον τόπο του ατυχήματος.
Τέλος, η πυρκαγιά εξαπλώθηκε διαμέσου των υλικών κατασκευής των βαγονιών όπως τα υφασμάτινα καθίσματα, την ξύλινη επένδυση τα πατώματα και τα πλαϊνά και το αφρολέξ των καθισμάτων».
Στη «Ζούγκλα» μίλησε ο δικηγόρος της οικογένειας Μήτσκα, Στέλιος Σούρλας, αναφέροντας ότι η συγκεκριμένη τεχνική έκθεση είχε γίνει σε πολύ πρώιμο στάδιο και πλέον έχει ζητηθεί από την οικογένεια αναθεώρησή της με ό,τι νέο στοιχείο έχει προκύψει έκτοτε.
Ο κ. Σούρλας, δήλωσε στη «Ζούγκλα» ότι «αναφορικά με την έκθεση που προβάλλεται σήμερα σε διάφορα site η οποία έκανε λόγο για έλαια σιλικόνης στην εμπορική αμαξοστοιχία, από τον πραγματογνώμονα κύριο Κακαμούκα, ενημερώνω ότι είναι πλήρως άκυρη καθότι έγινε σε πολύ πρώιμο στάδιο, το 2023, χωρίς να έχουν ληφθεί υπόψιν τα νέα σοβαρά αποδεικτικά στοιχεία τα οποία καταδεικνύουν την αιτία για το πύρινο μανιτάρι (fireball) και θα ακολουθήσει αναθεώρησή της».
Όπως ανέφερε ο δικηγόρος της οικογένειας Μήτσκα, «είναι απαράδεκτο να προβάλλεται ως σημερινή η υπό αναθεώρηση έκθεση και να αποκρύπτεται σκοπίμως η ημεροχρονολογία της όπως έγινε και με τα βίντεο που αποκαλύφθηκαν σε πολύ μεταγενέστερο χρόνο χωρίς ωστόσο να προκύπτει ο ακριβής χρόνος που καταγράφηκαν».
Σε ερώτηση της «Ζούγκλας» ποια είναι αυτά τα νέα στοιχεία που οδήγησαν στην απόφαση να αναθεωρηθεί η έκθεση, ο δικηγόρος κ. Σούρλας μας ανέφερε πρώτον τα αποτελέσματα από τα πειράματα του Γενικού Χημείου του Κράτους τον Δεκέμβριο του 2024, που έγιναν πάνω σε δείγματα ελαίων σιλικόνης που πάρθηκαν από τους μετασχηματιστές των δύο τρένων που ενεπλάκησαν στο δυστύχημα.
Μας ανέφερε το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ που καθορίζει ως πολύ μικρή την πιθανότητα τα έλαια σιλικόνης να ευθύνονται για την πυρόσφαιρα. Επιπλέον μας είπε ότι «υπάρχει ένα πλήθος νέων δεδομένων από πραγματογνωμοσύνες που συντάχθηκαν από χημικούς μηχανικούς, οι οποίοι είναι και οι αρμόδιοι επιστήμονες να αποφανθούν για το αν τα έλαια σιλικόνης μπορούν να προκαλέσουν ένα τέτοιο φαινόμενο».
Τέλος, αναφέρθηκε σε δεδομένα που προέκυψαν από την έρευνα της σχετικής νομολογίας, η οποία οδήγησε στην απόφαση 268/2013 του ΣΤ’ Ποινικού Τμήματος του Αρείου Πάγου. Αυτή η απόφαση αφορούσε σε παλαιότερο σιδηροδρομικό ατύχημα που έγινε στις Σέρρες και στο οποίο υπήρξε και πάλι το ζήτημα του ποσοστού της εμπλοκής των ελαίων σιλικόνης στη πυρκαγιά που προέκυψε. Σύμφωνα με τον κύριο Σούρλα, σε αυτή την περίπτωση καταδείχθηκε ότι τα έλαια σιλικόνης δεν προκάλεσαν φαινόμενο πυρόσφαιρας.
Η πραγματογνωμοσύνη αυτή καταλήγει στο συμπέρασμα ότι από τη φωτιά πολλοί επιβάτες του τρένου απανθρακώθηκαν και ότι αυτή ξεκίνησε από την κοπή καλωδίων τροφοδοσίας των ηλεκτράμαξων, τάσης 25.000 Volt σε συνδυασμό με το έλαιο σιλικόνης των μετασχηματιστών.
Οι πραγματογνώμονες Στέλιος Καραμούκας και Νίκος Καραμούκας που την υπογράφουν, στην τεχνική έκθεση 51 σελίδων καταλήγουν στο συμπέρασμα:
«Η φωτιά, η οποία κατά την εκτίμησή μας αποτέλεσε και την αίτια στην οποία πολλοί επιβάτες της επιβατικής αμαξοστοιχίας απανθρακώθηκαν και η οποία ξεκίνησε από τις ηλεκτρικές εκκενώσεις που δημιουργήθηκαν από την κοπή των καλωδίων τροφοδοσίας των ηλεκτράμαξων, τάσης 25.000VOLT, σε συνδυασμό με τον έλαιο σιλικόνης των μετασχηματιστών που διασκορπίστηκε σε όλο τον τόπο του ατυχήματος.
Τέλος, η πυρκαγιά εξαπλώθηκε διαμέσου των υλικών κατασκευής των βαγονιών όπως τα υφασμάτινα καθίσματα, την ξύλινη επένδυση τα πατώματα και τα πλαϊνά και το αφρολέξ των καθισμάτων».
Στη «Ζούγκλα» μίλησε ο δικηγόρος της οικογένειας Μήτσκα, Στέλιος Σούρλας, αναφέροντας ότι η συγκεκριμένη τεχνική έκθεση είχε γίνει σε πολύ πρώιμο στάδιο και πλέον έχει ζητηθεί από την οικογένεια αναθεώρησή της με ό,τι νέο στοιχείο έχει προκύψει έκτοτε.
Ο κ. Σούρλας, δήλωσε στη «Ζούγκλα» ότι «αναφορικά με την έκθεση που προβάλλεται σήμερα σε διάφορα site η οποία έκανε λόγο για έλαια σιλικόνης στην εμπορική αμαξοστοιχία, από τον πραγματογνώμονα κύριο Κακαμούκα, ενημερώνω ότι είναι πλήρως άκυρη καθότι έγινε σε πολύ πρώιμο στάδιο, το 2023, χωρίς να έχουν ληφθεί υπόψιν τα νέα σοβαρά αποδεικτικά στοιχεία τα οποία καταδεικνύουν την αιτία για το πύρινο μανιτάρι (fireball) και θα ακολουθήσει αναθεώρησή της».
Όπως ανέφερε ο δικηγόρος της οικογένειας Μήτσκα, «είναι απαράδεκτο να προβάλλεται ως σημερινή η υπό αναθεώρηση έκθεση και να αποκρύπτεται σκοπίμως η ημεροχρονολογία της όπως έγινε και με τα βίντεο που αποκαλύφθηκαν σε πολύ μεταγενέστερο χρόνο χωρίς ωστόσο να προκύπτει ο ακριβής χρόνος που καταγράφηκαν».
Σε ερώτηση της «Ζούγκλας» ποια είναι αυτά τα νέα στοιχεία που οδήγησαν στην απόφαση να αναθεωρηθεί η έκθεση, ο δικηγόρος κ. Σούρλας μας ανέφερε πρώτον τα αποτελέσματα από τα πειράματα του Γενικού Χημείου του Κράτους τον Δεκέμβριο του 2024, που έγιναν πάνω σε δείγματα ελαίων σιλικόνης που πάρθηκαν από τους μετασχηματιστές των δύο τρένων που ενεπλάκησαν στο δυστύχημα.
Μας ανέφερε το πόρισμα του ΕΟΔΑΣΑΑΜ που καθορίζει ως πολύ μικρή την πιθανότητα τα έλαια σιλικόνης να ευθύνονται για την πυρόσφαιρα. Επιπλέον μας είπε ότι «υπάρχει ένα πλήθος νέων δεδομένων από πραγματογνωμοσύνες που συντάχθηκαν από χημικούς μηχανικούς, οι οποίοι είναι και οι αρμόδιοι επιστήμονες να αποφανθούν για το αν τα έλαια σιλικόνης μπορούν να προκαλέσουν ένα τέτοιο φαινόμενο».
Τέλος, αναφέρθηκε σε δεδομένα που προέκυψαν από την έρευνα της σχετικής νομολογίας, η οποία οδήγησε στην απόφαση 268/2013 του ΣΤ’ Ποινικού Τμήματος του Αρείου Πάγου. Αυτή η απόφαση αφορούσε σε παλαιότερο σιδηροδρομικό ατύχημα που έγινε στις Σέρρες και στο οποίο υπήρξε και πάλι το ζήτημα του ποσοστού της εμπλοκής των ελαίων σιλικόνης στη πυρκαγιά που προέκυψε. Σύμφωνα με τον κύριο Σούρλα, σε αυτή την περίπτωση καταδείχθηκε ότι τα έλαια σιλικόνης δεν προκάλεσαν φαινόμενο πυρόσφαιρας.
Πηγή: zougla.gr