Παρασκευή 13 Ιουνίου 2025

Αν ο Δήμος ήταν Tour Operator…

  

Κώστας Γιάντσιος


Η τουριστική σεζόν ξεκίνησε, και οι πρώτες ντουζιέρες εμφανίστηκαν στις παραλίες του Δίου-Ολύμπου. Καλώς ήρθαν – έστω και καθυστερημένα. Ο νόμος, όπως φαίνεται, δεν υποχρεώνει τους παραχωρησιούχους των παραλιών να τοποθετούν ντουζιέρες. Όμως η λογική της φιλοξενίας και η ποιότητα τουριστικής εμπειρίας λένε το αντίθετο.

Στη...

 

Λεπτοκαρυά έχουμε περίπου 20 παραχωρησιούχους και μόλις 4-5 ντουζιέρες σε κοινόχρηστους χώρους που τοποθετήθηκαν από τον Δήμο, και 3 ιδιωτικές. Ο επισκέπτης, αφού πληρώσει για ξαπλώστρα και καφέ, αναγκάζεται να πάει 100 μέτρα μακριά για να ξεπλυθεί. Αυτό δεν είναι τουρισμός επιπέδου· είναι προχειρότητα.

Τι λέει η Κτηματική Υπηρεσία και η Σύμβαση Παραχώρησης;

Ορισμένοι επιχειρηματίες δηλώνουν ότι φοβούνται να βάλουν ντουζιέρα μπροστά στην επιχείρησή τους γιατί ανήκει στον αιγιαλό και «θα τους γράψει η Κτηματική ή το Λιμενικό». Έχουν δίκιο να είναι επιφυλακτικοί. Όμως η αλήθεια είναι ότι:

Η σύμβαση παραχώρησης που υπογράφουν με τον Δήμο και εγκρίνει η Κτηματική Υπηρεσία επιτρέπει την τοποθέτηση μικρών βοηθητικών κατασκευών (ξύλινες βάσεις, ομπρέλες, ξαπλώστρες) αλλά ΟΧΙ μόνιμες κατασκευές με θεμέλια ή παροχή ύδρευσης.

Άρα μια φορητή ντουζιέρα, σε ειδικά σημεία, χωρίς μόνιμη εγκατάσταση, μπορεί να επιτραπεί, εφόσον υπάρχει ρητή άδεια από τον Δήμο ή πρόβλεψη στη σύμβαση.

Άρα, αν δεν θέλουμε να δημιουργούμε πρόβλημα στους παραχωρησιούχους, ο Δήμος οφείλει να προβλέπει επαρκείς κοινόχρηστες ντουζιέρες και να εξηγεί ξεκάθαρα τι επιτρέπεται και τι όχι.



Αν ο Δήμος ήταν ένας τουριστικός πράκτορας (tour operator)...

Θα είχε κάνει μελέτη αναγκών.

Θα είχε τοποθετήσει τις ντουζιέρες πριν τον Ιούνιο.

Θα είχε προβλέψει επάρκεια υποδομών ανάλογα με τον αριθμό παραχωρησιούχων.

Θα είχε φροντίσει να διατηρηθεί η Γαλάζια Σημαία, που απαιτεί υπηρεσίες προς τους λουόμενους.

Η "Γαλάζια Σημαία" δεν είναι διακοσμητικό στοιχείο – είναι δέσμευση. Αν θέλουμε να κρατήσουμε τους τουρίστες, να χτίσουμε φήμη και να μη λένε «στην παραλία δεν είχε ούτε ένα ντουζ», πρέπει να λειτουργούμε σαν να προσφέρουμε υπηρεσία επιπέδου – και όχι χάρη.

Όπως είπαμε και σε προηγούμενο άρθρο: αν θέλουμε να έχουμε δικούς μας πελάτες, πρέπει να έχουμε και δική μας αντίληψη τουρισμού. Όχι λογική επαρχίας.

Κωνσταντίνος Γιάντσιος