Εισάγονται αυστηρότερα κριτήρια
Πιο πολύπλοκη αναμένεται να γίνει η πώληση μεταχειρισμένων οχημάτων στο άμεσο μέλλον, μιας και η ΕΕ εξετάζει να εισάγει νέο, αυστηρό κανονισμό.
Η...
πρόταση, η οποία έχει ήδη λάβει κοινή θέση από το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκής Ένωσης, θέτει αυστηρότερα κριτήρια για το ποια οχήματα μπορούν να θεωρηθούν κατάλληλα προς πώληση, φέρνοντας αλλαγές σε πρακτικές όπως η ανταλλαγή οχημάτων κατά την αγορά καινούργιου.
Στόχος του κανονισμού είναι να διαχωρίσει ξεκάθαρα τα μεταχειρισμένα οχήματα από εκείνα που έχουν φτάσει στο τέλος της ωφέλιμης ζωής τους. Για τον σκοπό αυτό, θεσπίζονται νέες απαιτήσεις τεκμηρίωσης, οι οποίες θα πρέπει να πληρούνται για κάθε μεταβίβαση κυριότητας μέσω εμπορικών ή ψηφιακών καναλιών.
Σύμφωνα με το κείμενο, οι ιδιοκτήτες θα πρέπει να αποδείξουν ότι το όχημα εξακολουθεί να είναι κατάλληλο για κυκλοφορία. Αυτό μπορεί να γίνει με έναν από δύο τρόπους: είτε μέσω ενός σε ισχύ δελτίου τεχνικού ελέγχου (ΚΤΕΟ), είτε με αξιολόγηση από ανεξάρτητο εμπειρογνώμονα.
Το άρθρο 37 του σχεδίου κανονισμού προβλέπει εξαιρέσεις για συναλλαγές μεταξύ ιδιωτών, εφόσον δεν εμπλέκονται οικονομικοί φορείς ή πλατφόρμες, ακόμα κι αν είναι ψηφιακές. Ωστόσο, σε περιπτώσεις όπου υπάρχουν ενδείξεις ακαταλληλότητας του οχήματος, οι αρμόδιες αρχές θα μπορούν να ζητήσουν επιπλέον τεκμηρίωση.
Επιπλέον, το Παράρτημα I του κανονισμού θέτει τεχνικά κριτήρια βάσει των οποίων θα αξιολογείται η κατάσταση ενός αυτοκινήτου. Μεταξύ αυτών περιλαμβάνονται: σημαντικές δομικές ζημιές, έλλειψη βασικών εξαρτημάτων, εμφανή σημάδια παραμέλησης ή ακινητοποίησης, καθώς και περιπτώσεις όπου το κόστος επισκευής υπερβαίνει την εκτιμώμενη αγοραία αξία του οχήματος μετά την επισκευή.
Εξαιρέσεις προβλέπονται και για οχήματα με συλλεκτική ή ιστορική αξία, τα οποία δεν θα υπόκεινται στις ίδιες προδιαγραφές με τα υπόλοιπα.
Σε εξέλιξη η νομοθετική διαδικασία
Η κοινή θέση του Συμβουλίου εγκρίθηκε τον Ιούνιο, ωστόσο το τελικό κείμενο του κανονισμού θα προκύψει έπειτα από τριμερείς διαπραγματεύσεις μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου. Η έγκρισή του θα σημάνει την έναρξη ισχύος των νέων ρυθμίσεων σε ολόκληρη την Ε.Ε.
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή τονίζει ότι η πρόταση εντάσσεται στο πλαίσιο της μετάβασης προς μια κυκλική οικονομία. Σκοπός είναι η βελτίωση της διαχείρισης των οχημάτων που έχουν ολοκληρώσει τον κύκλο ζωής τους, αλλά και η αποτροπή της κυκλοφορίας οχημάτων σε κακή κατάσταση, που μπορεί να θέσουν σε κίνδυνο τόσο την ασφάλεια όσο και το περιβάλλον.
Τι να προσέξετε πριν βάλετε πωλητήριο
Όσοι σχεδιάζουν να πουλήσουν το μεταχειρισμένο όχημά τους, ειδικά μέσω διαδικτυακών πλατφορμών ή σε εμπορικά σημεία, καλούνται να διασφαλίσουν ότι έχουν περάσει την απαραίτητη τεχνική επιθεώρηση και ότι το αυτοκίνητο είναι πλήρως λειτουργικό. Τυχόν εμφανείς ζημιές, ελλείψεις εξαρτημάτων ή σημάδια παρατεταμένης ακινησίας μπορεί να προκαλέσουν ερωτήματα από τις αρχές και να απαιτηθούν πρόσθετες αποδείξεις για την καταλληλότητά του.
Προς το παρόν, η πώληση μεταχειρισμένων αυτοκινήτων συνεχίζει κανονικά. Ωστόσο, τόσο οι καταναλωτές όσο και οι επαγγελματίες του κλάδου καλούνται να παρακολουθούν στενά τις εξελίξεις γύρω από τη νέα ευρωπαϊκή νομοθεσία. Αν εγκριθεί τελικά ο κανονισμός, οι διαδικασίες θα γίνουν πιο αυστηρές, ειδικά για οχήματα με φθορές ή αμφίβολο παρελθόν.