Αριστοφανικό πιπεράτο του Γιώργου Πιπερόπουλου
Δεν προτίθεμαι να σας στενοχωρήσω με το σημερινό μου πιπεράτο αλλά να σας κάνω να χαμογελάσετε, έστω πικρά, καθώς θέτω ΕΝΑ απλό ερώτημα:
Πετάει ή δεν πετάει ο γάιδαρος;
Στο...
μέτρο που όλοι γνωρίζουμε από το Νόμο της βαρύτητας και την ανατομική μορφή των συμπαθών τετράποδων, η απάντηση είναι κατηγορηματικά ΟΧΙ!..
Με δεδομένες επιστημονικές, ιστορικές, πολιτικές, συναισθηματικές και ψυχοκοινωνικές παραμέτρους ο γάιδαρος ΠΟΤΕ σε ΚΑΜΙΑ Χώρα του Πλανήτη δεν πετάει!..
Έχουμε Νοέμβριο του 2025 και βρίσκονται σε εξέλιξη η μεγάλη ληστεία του ΟΠΕΚΕΠΕ, οι νομικές διαδικασίες για το έγκλημα των Τεμπών και τώρα το επικοινωνιακό φιάσκο των ΕΛΤΑ που άγγιξε τα όρια της γελοιότητας και τάραξε συθέμελα την Κοινοβουλευτική ομάδα της Κυβέρνησης του κ Μητσοτάκη.
Νοέμβριος μήνας του 2025 και βρίσκονται σε τροχιές εξέλιξης η παρουσία του βιβλίου ΙΘΑΚΗ που αποτελεί το πρώτο δημόσιο βήμα επιστροφής του πρώην Πρωθυπουργού κ Τσίπρα και από χθες Κυριακή μετά τη συνέντευξη του στον ΑΝΤ-1 είναι σχεδόν δεδομένη και η επιστροφή του πρώην Πρωθυπουργού κ Σαμαρά στην ενεργό πολιτική…
Πώς απαντάμε στο ερώτημα «πετάει ο γάιδαρος;»
Στην Ελλάδα ο γάιδαρος πετούσεκαι συνεχίζει να πετάει και ανταγωνίζεται μερικούς πολιτικούς σε «τσαλίμια» και κυβιστήσεις!..
Γιατί παραμένουμε τόσο εύπιστοι αλήθεια, παιδιά, γυναίκες, άνδρες, παππούδες και γιαγιάδες στην εποχή μας και πόσο εύκολα θα μπορούσε κάποιος ή κάποιοι να μας αλλάξουν τα μυαλά, με συστηματική υποβολή σε πλύση εγκεφάλου από τα περιώνυμα ΜΜΕ (Μέσα Μαζικού Εκμαυλισμού), και να μας κάνουν να δούμε τα άσπρα μαύρα και τον γάιδαρο να… πετάει;
Λένε οι Κινέζοι «δείξε με το δάκτυλό σου το ελάφι και φώναξε να ένα… άλογο»
Θυμηθείτε μερικά συνθήματα όπως «έρχεται η Αλλαγή», «γυρίζουμε σελίδα», «θα επανιδρύσουμε το Κράτος», «θα χυθεί άπλετο φως» και το μαχαίρι θα φτάσει στο κόκκαλο»…40 χρόνια πριν καθώς οι εργατοπατέρες κατέβαζαν τους διακόπτες οικτίροντας εαυτούς και αλλήλους λέγαμε: «είδες η…ΔΕΗ:»
Τώρα, αναφερόμενος στον τίτλο του άρθρου μου, στην Πατρίδα μας δείξε το γάιδαρο και φώναξε:
«Παιδιά, κοιτάξτε, πετάει!...»
Θα τον δούνε να πετάει αμέτρητοι συμπατριώτες που συνεχίζουν να φορούν τις πράσινες, μπλε, κόκκινες και πολύχρωμες παρωπίδες τους…
Υπάρχει επιστημονική εξήγηση για τέτοιου είδους συμπεριφορές;
Θα αναφερθώ στα εντυπωσιακά αποτελέσματα που έδωσε το πείραμα του περασμένου αιώνα από τον μακαρίτη διακεκριμένο Αμερικανό συνάδελφο SolomonAsch καθώς σε αυτά ο ερευνητής και οι συνεργάτες του δημιουργούν για το άτομο συνθήκες ασάφειας, αμφιβολίας και αδυναμίας λήψης απόφασης, φέρνοντάς το αντιμέτωπο με ερεθίσματα αμφίβολης ευκρίνειας.
Το «άτομο-θύμα» οδηγείται από τις συνθήκες του πειράματος έντεχνα σε συναισθηματική σύγκρουση καθώς από τη μία μεριά αισθάνεται την έντονη υποκειμενική τάση να κάνει τη σωστή επιλογή όπως ακριβώς έχει μάθει μέχρι αυτήν τη στιγμή στη ζωή του (π.χ., ο γάιδαρος ΔΕΝ... πετάει), και η συμπεριφορά των συνεργατών των καθηγητών που προφανώς κάνουν λανθασμένες επιλογές που προβληματίζουν τα «θύματα» των πειραμάτων.
Για να γίνει κατανοητή η διαδικασία άσκησης πίεσης από την ΟΜΑΔΑ στο άτομο και για να μας διδάξει και κάτι νομίζω χρήσιμο στην εποχή μας, την εποχή της αμφισβήτησης των πάντων από τους πάντες και της αμφιβολίας για όλα και για όλους, ας δούμε τι ακριβώς συμβαίνει στα πειράματα αυτά.
Στο πείραμα του Asch (όπου ΟΛΑ τα άτομα εκτός ενός που το βαφτίζουμε «θύμα» είναι συνεργάτες του ερευνητή) ο ερευνητής δείχνει δύο κάρτες όπου στην πρώτη κάρτα υπάρχει μια ευθεία γραμμή ενός συγκεκριμένου μήκους και στη δεύτερη κάρτα υπάρχουν τρεις ευθείες γραμμές διαφορετικού μήκους, η μία από τις οποίες είναι εμφανέστατα και χωρίς αμφιβολία ακριβώς ίσου μήκους με τη γραμμή της πρώτης κάρτας.
Ο εξεταστής ρωτά ένα - ένα τα άτομα της ομάδας να κάνουν τη σύγκριση των γραμμών αφήνοντας τελευταίο το «θύμα» της παρέας.
Στην επίδειξη των καρτών ΟΛΟΙ οι συνεργάτες του ερευνητή συμφωνούν σε κάτι που είναι ΕΜΦΑΝΕΣΤΑΤΑ λάθος (και το «θύμα» όπως καταγράφεται από τη βιντεοκάμερα ξαφνιάζεται, γέρνει μπροστά, κοιτάζει τις γραμμές, κοιτάζει ένα - ένα τα μέλη της ομάδας και είναι εμφανή στο πρόσωπό του τα αισθήματα του ξαφνιάσματος και της δυσπιστίας...)
Όταν έρχεται η σειρά του «θύματος» να συγκρίνει τις γραμμές στις δύο κάρτες, υποθέτω ότι δεν θα σας εκπλήξει η διαπίστωση ότι ένας μεγάλος αριθμός ατόμων απαντά δίνοντας την ίδια απάντηση που έδωσαν ΟΛΑ τα άλλα μέλη της ομάδας!...
Μην σας ξαφνιάζει η διαπίστωση.
Το «θύμα» στο συγκεκριμένο πείραμα έχει ουσιαστικά δυο επιλογές, κάθε μια από τις οποίες συνεπάγεται και ένα σχετικό συναισθηματικό και ψυχοκοινωνικό κόστος.
Εφόσον επιλέξει να σταθεί πιστό στις προσωπικές του απόψεις και να πει τι ακριβώς είναι σωστό και τι λάθος τότε θα βρεθεί σε ευθύγραμμη ισορροπία με τις υποκειμενικές του πεποιθήσεις και τα αντικειμενικά δεδομένα, αλλά θα έρθει σε ευθεία αντιπαράθεση με τα άλλα μέλη της ομάδας που δηλώνουντο αντίθετο.
Εάν ταυτισθεί με τα άλλα μέλη της ομάδας τότε θα έλθει σε σύγκρουση με τις υποκειμενικές του πεποιθήσεις και την ορθή αντίληψη πραγματικότητας αλλά αποφεύγει την αντιπαράθεση με την ομάδα.
Οι «δικαιολογίες» που έδωσαν «τα θύματα» στο πείραμα με τις γραμμές του Asch εστιάσθηκαν στη δική τους κακή εκτίμηση του μήκους των γραμμών ακόμη και σε ανύπαρκτα προβλήματα… όρασης!
Αλήθεια σε καθημερινή βάση πόσες φορές είμαστε ΣΥΝΕΠΕΙΣ σε πεποιθήσεις και αξίες που είναι ΟΡΘΕΣ και πόσες φορές αρνιόμαστε την πραγματικότητα, σαν τον Άγιο Πέτρο πριν αλέκτωρ λαλήσει τρεις, υποκύπτοντας σε Κομματικά προστάγματα ή για να συμβιβασθούμε με την ομάδα, την παρέα όπου ανήκουμε και μας το επιβάλλει ή για να μη χάσουμε κεκτημένα και ΕΞΟΥΣΙΑ;
Όσοι σέβονται τις ΑΡΧΕΣ τους ΔΕΝ συμβιβάζονται!...
Όσοι ΣΥΜΒΙΒΑΖΟΝΤΑΙ, αποδεχόμενοι ότι υπάρχει η συγκεκριμένη χώρα που λέγεται ΕΛΛΑΔΑ όπου ο γάιδαρος πετούσε και εξακολουθεί να πετάει ήδη απολαμβάνουν ξεδιάντροπα τα λάφυρα της ΕΞΟΥΣΙΑΣ ή ευελπιστούν κάποια στιγμή να κατακτήσουν και πάλι την ΕΞΟΥΣΙΑ για να τα απολαύσουν ξανά…
Υπάρχουν, όμως, πάντοτε οι ΑΦΕΛΕΙΣ που μονίμως ελπίζουν ότι κάποια μέρα θα έρθει και η δική τους σειρά να απολαύσουν και αυτοί κάποιο λάφυρο της ΕΞΟΥΣΙΑΣ…
Με δεδομένες επιστημονικές, ιστορικές, πολιτικές, συναισθηματικές και ψυχοκοινωνικές παραμέτρους ο γάιδαρος ΠΟΤΕ σε ΚΑΜΙΑ Χώρα του Πλανήτη δεν πετάει!..
Έχουμε Νοέμβριο του 2025 και βρίσκονται σε εξέλιξη η μεγάλη ληστεία του ΟΠΕΚΕΠΕ, οι νομικές διαδικασίες για το έγκλημα των Τεμπών και τώρα το επικοινωνιακό φιάσκο των ΕΛΤΑ που άγγιξε τα όρια της γελοιότητας και τάραξε συθέμελα την Κοινοβουλευτική ομάδα της Κυβέρνησης του κ Μητσοτάκη.
Νοέμβριος μήνας του 2025 και βρίσκονται σε τροχιές εξέλιξης η παρουσία του βιβλίου ΙΘΑΚΗ που αποτελεί το πρώτο δημόσιο βήμα επιστροφής του πρώην Πρωθυπουργού κ Τσίπρα και από χθες Κυριακή μετά τη συνέντευξη του στον ΑΝΤ-1 είναι σχεδόν δεδομένη και η επιστροφή του πρώην Πρωθυπουργού κ Σαμαρά στην ενεργό πολιτική…
Πώς απαντάμε στο ερώτημα «πετάει ο γάιδαρος;»
Στην Ελλάδα ο γάιδαρος πετούσεκαι συνεχίζει να πετάει και ανταγωνίζεται μερικούς πολιτικούς σε «τσαλίμια» και κυβιστήσεις!..
Γιατί παραμένουμε τόσο εύπιστοι αλήθεια, παιδιά, γυναίκες, άνδρες, παππούδες και γιαγιάδες στην εποχή μας και πόσο εύκολα θα μπορούσε κάποιος ή κάποιοι να μας αλλάξουν τα μυαλά, με συστηματική υποβολή σε πλύση εγκεφάλου από τα περιώνυμα ΜΜΕ (Μέσα Μαζικού Εκμαυλισμού), και να μας κάνουν να δούμε τα άσπρα μαύρα και τον γάιδαρο να… πετάει;
Λένε οι Κινέζοι «δείξε με το δάκτυλό σου το ελάφι και φώναξε να ένα… άλογο»
Θυμηθείτε μερικά συνθήματα όπως «έρχεται η Αλλαγή», «γυρίζουμε σελίδα», «θα επανιδρύσουμε το Κράτος», «θα χυθεί άπλετο φως» και το μαχαίρι θα φτάσει στο κόκκαλο»…40 χρόνια πριν καθώς οι εργατοπατέρες κατέβαζαν τους διακόπτες οικτίροντας εαυτούς και αλλήλους λέγαμε: «είδες η…ΔΕΗ:»
Τώρα, αναφερόμενος στον τίτλο του άρθρου μου, στην Πατρίδα μας δείξε το γάιδαρο και φώναξε:
«Παιδιά, κοιτάξτε, πετάει!...»
Θα τον δούνε να πετάει αμέτρητοι συμπατριώτες που συνεχίζουν να φορούν τις πράσινες, μπλε, κόκκινες και πολύχρωμες παρωπίδες τους…
Υπάρχει επιστημονική εξήγηση για τέτοιου είδους συμπεριφορές;
Θα αναφερθώ στα εντυπωσιακά αποτελέσματα που έδωσε το πείραμα του περασμένου αιώνα από τον μακαρίτη διακεκριμένο Αμερικανό συνάδελφο SolomonAsch καθώς σε αυτά ο ερευνητής και οι συνεργάτες του δημιουργούν για το άτομο συνθήκες ασάφειας, αμφιβολίας και αδυναμίας λήψης απόφασης, φέρνοντάς το αντιμέτωπο με ερεθίσματα αμφίβολης ευκρίνειας.
Το «άτομο-θύμα» οδηγείται από τις συνθήκες του πειράματος έντεχνα σε συναισθηματική σύγκρουση καθώς από τη μία μεριά αισθάνεται την έντονη υποκειμενική τάση να κάνει τη σωστή επιλογή όπως ακριβώς έχει μάθει μέχρι αυτήν τη στιγμή στη ζωή του (π.χ., ο γάιδαρος ΔΕΝ... πετάει), και η συμπεριφορά των συνεργατών των καθηγητών που προφανώς κάνουν λανθασμένες επιλογές που προβληματίζουν τα «θύματα» των πειραμάτων.
Για να γίνει κατανοητή η διαδικασία άσκησης πίεσης από την ΟΜΑΔΑ στο άτομο και για να μας διδάξει και κάτι νομίζω χρήσιμο στην εποχή μας, την εποχή της αμφισβήτησης των πάντων από τους πάντες και της αμφιβολίας για όλα και για όλους, ας δούμε τι ακριβώς συμβαίνει στα πειράματα αυτά.
Στο πείραμα του Asch (όπου ΟΛΑ τα άτομα εκτός ενός που το βαφτίζουμε «θύμα» είναι συνεργάτες του ερευνητή) ο ερευνητής δείχνει δύο κάρτες όπου στην πρώτη κάρτα υπάρχει μια ευθεία γραμμή ενός συγκεκριμένου μήκους και στη δεύτερη κάρτα υπάρχουν τρεις ευθείες γραμμές διαφορετικού μήκους, η μία από τις οποίες είναι εμφανέστατα και χωρίς αμφιβολία ακριβώς ίσου μήκους με τη γραμμή της πρώτης κάρτας.
Ο εξεταστής ρωτά ένα - ένα τα άτομα της ομάδας να κάνουν τη σύγκριση των γραμμών αφήνοντας τελευταίο το «θύμα» της παρέας.
Στην επίδειξη των καρτών ΟΛΟΙ οι συνεργάτες του ερευνητή συμφωνούν σε κάτι που είναι ΕΜΦΑΝΕΣΤΑΤΑ λάθος (και το «θύμα» όπως καταγράφεται από τη βιντεοκάμερα ξαφνιάζεται, γέρνει μπροστά, κοιτάζει τις γραμμές, κοιτάζει ένα - ένα τα μέλη της ομάδας και είναι εμφανή στο πρόσωπό του τα αισθήματα του ξαφνιάσματος και της δυσπιστίας...)
Όταν έρχεται η σειρά του «θύματος» να συγκρίνει τις γραμμές στις δύο κάρτες, υποθέτω ότι δεν θα σας εκπλήξει η διαπίστωση ότι ένας μεγάλος αριθμός ατόμων απαντά δίνοντας την ίδια απάντηση που έδωσαν ΟΛΑ τα άλλα μέλη της ομάδας!...
Μην σας ξαφνιάζει η διαπίστωση.
Το «θύμα» στο συγκεκριμένο πείραμα έχει ουσιαστικά δυο επιλογές, κάθε μια από τις οποίες συνεπάγεται και ένα σχετικό συναισθηματικό και ψυχοκοινωνικό κόστος.
Εφόσον επιλέξει να σταθεί πιστό στις προσωπικές του απόψεις και να πει τι ακριβώς είναι σωστό και τι λάθος τότε θα βρεθεί σε ευθύγραμμη ισορροπία με τις υποκειμενικές του πεποιθήσεις και τα αντικειμενικά δεδομένα, αλλά θα έρθει σε ευθεία αντιπαράθεση με τα άλλα μέλη της ομάδας που δηλώνουντο αντίθετο.
Εάν ταυτισθεί με τα άλλα μέλη της ομάδας τότε θα έλθει σε σύγκρουση με τις υποκειμενικές του πεποιθήσεις και την ορθή αντίληψη πραγματικότητας αλλά αποφεύγει την αντιπαράθεση με την ομάδα.
Οι «δικαιολογίες» που έδωσαν «τα θύματα» στο πείραμα με τις γραμμές του Asch εστιάσθηκαν στη δική τους κακή εκτίμηση του μήκους των γραμμών ακόμη και σε ανύπαρκτα προβλήματα… όρασης!
Αλήθεια σε καθημερινή βάση πόσες φορές είμαστε ΣΥΝΕΠΕΙΣ σε πεποιθήσεις και αξίες που είναι ΟΡΘΕΣ και πόσες φορές αρνιόμαστε την πραγματικότητα, σαν τον Άγιο Πέτρο πριν αλέκτωρ λαλήσει τρεις, υποκύπτοντας σε Κομματικά προστάγματα ή για να συμβιβασθούμε με την ομάδα, την παρέα όπου ανήκουμε και μας το επιβάλλει ή για να μη χάσουμε κεκτημένα και ΕΞΟΥΣΙΑ;
Όσοι σέβονται τις ΑΡΧΕΣ τους ΔΕΝ συμβιβάζονται!...
Όσοι ΣΥΜΒΙΒΑΖΟΝΤΑΙ, αποδεχόμενοι ότι υπάρχει η συγκεκριμένη χώρα που λέγεται ΕΛΛΑΔΑ όπου ο γάιδαρος πετούσε και εξακολουθεί να πετάει ήδη απολαμβάνουν ξεδιάντροπα τα λάφυρα της ΕΞΟΥΣΙΑΣ ή ευελπιστούν κάποια στιγμή να κατακτήσουν και πάλι την ΕΞΟΥΣΙΑ για να τα απολαύσουν ξανά…
Υπάρχουν, όμως, πάντοτε οι ΑΦΕΛΕΙΣ που μονίμως ελπίζουν ότι κάποια μέρα θα έρθει και η δική τους σειρά να απολαύσουν και αυτοί κάποιο λάφυρο της ΕΞΟΥΣΙΑΣ…