Στέργιος Ι. Καλλέργης
Εκτός από τα Δημοτικά Σχολεία, ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το δημογραφικό ζήτημα του εκπαιδευτικού μας συστήματος έχουν και τα Νηπιαγωγεία, τόσο...
Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα είναι δομημένο σύμφωνα με το νόμο 1566/1985, και έκτοτε δεν έχει υπάρξει μία ριζική αναμόρφωσή του, παρά μόνο νομοθετικές πρωτοβουλίες που αφορούν συγκεκριμένα ζητήματα. Αξίζει να αναφερθεί ότι στο αρχικό πλαίσιο του νόμου 1566 η προσχολική εκπαίδευση δεν ορίζεται ως υποχρεωτική. Η υποχρεωτικότητά της εισήχθη με το νόμο 4704/2020, ο οποίος τροποποίησε την παράγραφο 4 του άρθρου 3 του νόμου 1566. Μέχρι και την καθιέρωση της δίχρονης υποχρεωτικής εκπαίδευσης, δεν υπήρχε πλήρης βεβαιότητα για τον ακριβή αριθμό μαθητών στα νηπιαγωγεία, σε αντιπαραβολή με τη φυσική κίνηση των γεννήσεων παιδιών.
Σχετικά με την προσχολική εκπαίδευση στην Ελλάδα, τα διαθέσιμα στοιχεία για το σχολικό έτος 2023/2024 σε σχέση με το 2022/2023 δείχνουν τα εξής:Τα νηπιαγωγεία μειώθηκαν κατά 0,7%.
-
Το διδακτικό προσωπικό αυξήθηκε κατά 4,9%, γεγονός που ενδεχομένως αντικατοπτρίζει την προσπάθεια για καλύτερη αναλογία εκπαιδευτικών προς μαθητές και την ενίσχυση της ποιότητας της προσχολικής εκπαίδευσης.
-
Οι εγγεγραμμένοι μαθητές παρουσίασαν μείωση κατά 3,1%, με αποτέλεσμα η αναλογία εκπαιδευτικού προς μαθητές να ορίζεται για το 2023/2024 1 εκπαιδευτικός για 7,6 μαθητές, έναντι 1 προς 8,2 το 2022/2023.
Ειδικότερα για το Νομό Πιερίας:
-
Το σχολικό έτος 2023/2024 λειτουργούσαν 72 νηπιαγωγεία, έναντι 73 το προηγούμενο σχολικό έτος.
-
Ο αριθμός των εγγεγραμμένων μαθητών μειώθηκε από 2018 το 2022/2023 σε 1961 το 2023/2024, με συνολικό ποσοστό μείωσης 2,83%.
-
Η μείωση των αγοριών ήταν 4,02% (από 1.046 σε 1.004), ενώ των κοριτσιών 1,54% (από 972 σε 957).
Αυτό καταδεικνύει ότι η μείωση αφορά κυρίως τα αγόρια, ενώ η εγγραφή κοριτσιών παρουσιάζει μικρότερη πτώση. Η διαφοροποίηση αυτή σχετίζεται με διάφορους κοινωνικούς ή οικογενειακούς παράγοντες, όπως επιλογές γονέων σχετικά με την προσχολική εκπαίδευση ή τις δημογραφικές τάσεις σε συγκεκριμένες περιοχές του Νομού, όπως είναι οι αγροτικές περιοχές.
Γενικά συμπεράσματα:
-
Υπάρχει μια ήπια αλλά σταθερή μείωση του μαθητικού πληθυσμού στα νηπιαγωγεία, που πιθανόν να ακολουθήσει και τις εγγραφές των επόμενων τάξεων Δημοτικού.
-
Η αύξηση του διδακτικού προσωπικού και η βελτίωση της αναλογίας μαθητών/εκπαιδευτικού αποτελούν θετικό στοιχείο για την ποιότητα της προσχολικής εκπαίδευσης.
-
Η παρακολούθηση των δημογραφικών δεδομένων στα νηπιαγωγεία είναι κρίσιμη για τον σχεδιασμό εκπαιδευτικής πολιτικής και την πρόβλεψη αναγκών σε προσωπικό και υποδομές.
-
Η διαφοροποίηση μεταξύ αγοριών και κοριτσιών δείχνει ότι οι πολιτικές προσχολικής εκπαίδευσης θα πρέπει να λαμβάνουν υπόψη δημογραφικά χαρακτηριστικά και κοινωνικές τάσεις.
Συνολικά, τα στοιχεία του 2023/2024 υποδεικνύουν μια τάση σταθεροποίησης με ελαφρά μείωση μαθητών, αλλά παράλληλα βελτίωση των συνθηκών διδασκαλίας λόγω της αναλογίας μαθητών/εκπαιδευτικού, γεγονός που μπορεί να επηρεάσει θετικά την ποιότητα της προσχολικής εκπαίδευσης στο Νομό Πιερίας.