Oι ιδιοκτήτες λένε πως βρίσκονται στα πρόθυρα «νευρικού κλονισμού»
Βραχνάς είναι πλέον για τα ελληνικά νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις οι φουσκωμένοι λογαριασμοί του ηλεκτρικού ρεύματος, που «καίνε» τους καταναλωτές, τινάζουν τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς στον… αέρα και οδηγούν στην εξαθλίωση!
- Από την Ιωάννα Τσέφλιου
Οι...
λογαριασμοί βρίσκονται στον Θεό και οι αντιδράσεις σε ολόκληρη τη χώρα είναι αλλεπάλληλες – και πρωτίστως οργισμένες. Ολοένα και περισσότερα νοικοκυριά αδυνατούν να αντεπεξέλθουν στα υπέρογκα ποσά που ζητούν οι εταιρίες παροχής ρεύματος, και κάνουν λόγο για εξωφρενικές χρεώσεις. Ιδιοκτήτες σπιτιών αλλά και επαγγελματικών χώρων υποστηρίζουν πως βρίσκονται στα πρόθυρα «νευρικού κλονισμού», απολύσεων, ακόμη και λουκέτων!
Η «Espresso» ήρθε σε επαφή με απλούς πολίτες, που έχασαν τη γη κάτω από τα πόδια τους όταν άνοιξαν τον λογαριασμό του ρεύματος, έπειτα από τις αυξήσεις που έχουν γίνει. Ενδεικτική είναι η περίπτωση της Αλεξάνδρας Μπατιδάκη – Θεοδώρου, που μέχρι πριν από έναν χρόνο διατηρούσε ίντερνετ καφέ στον Βόλο και σήμερα καλείται να πληρώσει περισσότερα από 10.000 ευρώ! «Διατηρούσα την επιχείρησή μου 22 μήνες στη Νέα Ιωνία Βόλου. Τον Νοέμβριο του 2020 έκλεισα το μαγαζί με κρατική εντολή και το άνοιξα τον Ιούλιο του 2021. Πριν από την καραντίνα όλοι μου οι λογαριασμοί κυμαίνονταν από 200 μέχρι 400 ευρώ και τους πλήρωνα κανονικά. Οταν το κράτος αποφάσισε την άρση των μέτρων, άνοιξα το μαγαζί μου και μετά από τρεις μήνες τού έβαλα λουκέτο και πήγα στη ΔΕΗ να ζητήσω διακοπή. Ο τελικός λογαριασμός ήρθε 10.317 ευρώ! Μου είπαν ότι η περίοδος κατανάλωσης αντιστοιχεί στους 22 μήνες που διατηρούσα το ίντερνετ καφέ, ενώ το 2020 πριν κλείσουν τα καταστήματα, πλήρωνα κανονικά» δήλωσε αποκλειστικά στην «Espresso» και συνέχισε: «Οταν τους πήρα τηλέφωνο για να ρωτήσω τι έχει συμβεί, μου είπαν ότι 22 μήνες δεν είχαν μετρήσει καθόλου. Και τους είπα “ακόμα και έτσι να είναι, όλα τα λεφτά που έδινα τόσο καιρό πού πήγαιναν;” Ενα μαγαζί 100 τ.μ., που έχει μόνο φώτα και υπολογιστές, πόσο ρεύμα μπορεί να κάψει;»
- Φανερά αγανακτισμένος και ο Μιχάλης Αλεξάκης, πατέρας τριών ανήλικων παιδιών, από το Κοντομαρί Χανίων, που καλείται να πληρώσει 936 ευρώ για το ηλεκτρικό ρεύμα. «Είμαστε πενταμελής οικογένεια και εργάζομαι μόνο εγώ, ως κτηματομεσίτης. Ο λογαριασμός είναι οικιακός και πέρσι τέτοια περίοδο ο εκκαθαριστικός ήταν 327 ευρώ, όχι 936! Δεν έχουμε σόμπες, ούτε κλιματιστικά, η θέρμανσή μας είναι με καλοριφέρ πετρελαίου» τόνισε ο κ. Αλεξάκης, σημειώνοντας παράλληλα πως δεν έχει απευθυνθεί για το ζήτημα ακόμα στη ΔΕΗ, αφού προσπαθεί να μαζέψει ένα χρηματικό ποσό ώστε να το δώσει ως προκαταβολή για να καταφέρει να κάνει διακανονισμό.
- Για το δυσβάσταχτο ποσό που πρέπει να πληρώσει σε ιδιωτική εταιρία παροχής ρεύματος έκανε λόγο και η Αννα Λ., η οποία μάλιστα προχώρησε και σε καταγγελία στον Συνήγορο του Καταναλωτή και στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας. «Ζήτησα εκκαθαριστικό λογαριασμό γιατί θα αποχωρούσα από την εν λόγω εταιρία και μου ήρθε 950 ευρώ για 2.300 kw σε σπίτι 80 τ.μ. Μόνο η ρήτρα που έβαλαν ήταν 650 ευρώ. Και όλα αυτά, με κοινωνικό τιμολόγιο! Εχω τρία παιδιά και χαμηλό εισόδημα. Στον Συνήγορο του Καταναλωτή μού είπαν ότι θα χρειαστεί τουλάχιστον δύο μήνες μέχρι να αναλάβει κάποιος την υπόθεσή μου. Και από εκεί και πέρα άγνωστο το τι θα γίνει και πότε» δήλωσε στην «Espresso» η κυρία Αννα.
- Κρύος ιδρώτας έλουσε και τον Στέφανο Α., πατέρα δύο παιδιών, που ζει και εργάζεται στην Αθήνα, όταν έλαβε με e-mail τον λογαριασμό του ηλεκτρικού ρεύματος. «1.873 ευρώ για τέσσερις μήνες! Κόντεψα να πάθω εγκεφαλικό, δεν ήξερα τι να κάνω. Αφού γλίτωσα εκείνη την ημέρα, πάλι καλά να λέμε. Ο λογαριασμός έγραφε ότι η ρήτρα είναι 650 ευρώ. Ο λογαριασμός ήρθε Παρασκευή, πήρα τηλέφωνο το Σάββατο, αλλά το τηλεφωνικό τους κέντρο ήταν κλειστό. Τη Δευτέρα κάλεσα ξανά και, αφού κοίταξαν την περίπτωσή μου, μου είπαν ότι είχε γίνει λάθος με τις κιλοβατώρες, δηλαδή ότι έφταιγε ο άνθρωπος που ήρθε να μου μετρήσει το ρεύμα. Επομένως μου είπαν ότι πρέπει να επικοινωνήσω και με τον ΔΕΔΔΗΕ, έστειλα e-mail, πήρα τηλέφωνα, με έχουν συνέχεια στην αναμονή. Τώρα απλά περιμένω να δω πότε θα διορθωθεί το λάθος και τι ποσό πρέπει εν τέλει να πληρώσω» είπε στην «Espresso» ο Στέφανος. Μάλιστα, εξήγησε ότι είχε προηγηθεί τηλεφώνημά του στην εταιρία πριν από την έκδοση του λογαριασμού, με σκοπό να ενημερώσει ότι θέλει να αποχωρήσει και να πάει στη ΔΕΗ, εξαιτίας της ρήτρας αναπροσαρμογής. «Μου είπαν ότι και εκείνοι έχουν προγράμματα χωρίς ρήτρα. Είμαι πελάτης 5,5 χρόνια και έπρεπε να μάθω κάτι τέτοιο, όταν τους ενημέρωσα ότι θέλω να αποχωρήσω. Απαράδεκτο!» τόνισε.
- «Πονοκέφαλο» προκάλεσε ο λογαριασμός του ηλεκτρικού ρεύματος και στην κυρία Γιάννα Τ., μία 87χρονη, που μένει μόνη της σε ένα σπίτι 110 τ.μ. στα δυτικά προάστια του Δήμου Αθηναίων. «Έπαθα σοκ όταν αντίκρισα το ποσό. 750 ευρώ για ένα σπίτι στο οποίο τα περισσότερα δωμάτια παραμένουν κλειστά. Όλη μέρα τη βγάζω στην κουζίνα, ένα άτομο είμαι, τι ποσά είναι αυτά που μας ζητάνε;» δήλωσε η ηλικιωμένη.
- Αλλά και η Γ. Σ., μητέρα ενός παιδιού, καλείται να πληρώσει σχεδόν 700 ευρώ για ένα σπίτι που κάνει ελάχιστη κατανάλωση. «Στο σπίτι ζούμε μόνο εγώ και το παιδί μου. Το πρωί το παιδί είναι στο σχολείο και επιστρέφει νωρίς το απόγευμα, και εγώ από τις 11 το πρωί μέχρι το βράδυ λείπω στη δουλειά. Απορώ πώς γίνεται να έρχεται το ρεύμα 696 ευρώ!» είπε στην «Espresso» φανερά δυσαρεστημένη.
- Τεράστια διαφορά στον λογαριασμό του ηλεκτρικού ρεύματος είδε και ο Τ. Π. από τις Σέρρες, που μέσα σε έναν χρόνο είδε το ποσό που καλείται να πληρώσει να… τριπλασιάζεται! Συγκεκριμένα, ο αντίστοιχος λογαριασμός του 2021 είναι 175 ευρώ, ενώ ο τωρινός είναι 428 ευρώ. «Οπως θα διαπιστώσετε, η αύξηση είναι 100% και η κρατική επιδότηση ψίχουλα σε σχέση με την υπέρμετρη αύξηση. Αν διαιρέσετε το τελικό ποσό με τις kw που καταναλώθηκαν, προκύπτει ότι από 0,19 ευρώ πέρσι, έχουμε τελική τιμή 0,40 φέτος. Θαυμάστε τους!» τόνισε.
- Τρία ανήλικα παιδιά έχει και η Αννα Κούμη – Ζαΐμη, που λίγο έλειψε να πάθει… συγκοπή όταν αντίκρισε τον λογαριασμό του ηλεκτρικού ρεύματος, αφού καλείται να πληρώσει 930 ευρώ για ένα σπίτι 90 τ.μ.! «Μένω στο Νέο Ηράκλειο Αττικής με τον σύζυγο και τα τρία παιδιά μου. Το μόνο που μπορώ να πω για το ρεύμα είναι ένα… αφύσικο! Η ρήτρα αναπροσαρμογής είναι 678 ευρώ! Δεν μπορώ να καταλάβω τι συμβαίνει, την ίδια κατανάλωση που έκανα παλιά, κάνω και τώρα. Και έχω και νυχτερινό ρεύμα, ηλιακό και κουζίνα με υγραέριο. Δηλαδή γενικά προσέχω, αλλά δεν βγάζεις άκρη με τη ΔΕΗ ποτέ» είπε η κυρία Αννα, εκφράζοντας τη δυσαρέσκειά της για την κατάσταση.
- Τέλος η κυρία Α. Π., ελεύθερη επαγγελματίας επί 32 ολόκληρα χρόνια, διαμαρτύρεται για την τεράστια διαφορά σε έναντι λογαριασμών του 2021 και του 2022 αντίστοιχα. «Εργάζομαι ανελλιπώς από το 1986 και έχω ατομική επιχείρηση – υπό κατάρρευση τον τελευταίο καιρό. Μονογονεϊκή οικογένεια, με μία κόρη 25 ετών, που εργάζεται με ημιαπασχόληση για 360 ευρώ μηνιαίως. Ακόμη δεν έχει έρθει ο φετινός εκκαθαριστικός, αλλά η τραγική κατάσταση που βιώνουμε σαν κοινωνία αποτυπώνεται στα έναντι των δύο λογαριασμών μου. Ο περσινός μόλις 100 ευρώ, ενώ ο αντίστοιχος φετινός 344 ευρώ» καταλήγει η επιχειρηματίας από την Αθήνα.
Οι αυξήσεις έχουν «τσακίσει» τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις και αυτό αποτυπώνεται και από τις μαρτυρίες των πολιτών στην «Espresso». Αίτημα όλων, να υπάρξει μέριμνα από το κράτος να μειωθούν οι φόροι και να υπάρξει κινητοποίηση σχετικά με τη ρήτρα αναπροσαρμογής. Η εφημερίδα επικοινώνησε με τον Συνήγορο του Καταναλωτή, αλλά μάταια, αφού δεν έλαβε καμία απάντηση…