Τετάρτη 25 Σεπτεμβρίου 2024

Άνθρωπος παιδεία κεκοσμημένος των ζώων κάλλιστον


 Κάθε χρόνο το Σεπτέμβρη σαν ανοίγουν τα σχολειά

Στις συνοικίες οι γυναίκες μπαίνουν στα χαρτοπωλεία
Κι αγοράζουν σχολικά βιβλία και τετράδια για τα παιδιά τους.
Απελπισμένες ψάχνουν στα τριμμένα τσαντάκια τους
Και την τελευταία δεκάρα, όλο παράπονο
Που η γνώση είναι τόσο ακριβή.
Κι όμως μήτε που υποπτεύονται
Πόσο κακή είναι η γνώση
Που προορίζεται για τα παιδιά τους.

Μπέρτολ Μπρεχτ


Φίλε μαθητή, φίλη μαθήτρια,
Αγαπητοί γονείς και κηδεμόνες,
Συνάδελφε, Συναδέλφισσα

άλλη μία σχολική χρονιά ξεκίνησε και μακάρι το κείμενο αυτό να ήταν ένα τυπικό κείμενο ευχών, βασισμένο στη ρήση του Σωκράτη, που διαλέξαμε ως τίτλο. Ωστόσο και η φετινή σχολική χρονιά, δυστυχώς, ξεκίνησε με πολλά προβλήματα.

Στα σχολειά μας υπάρχουν ακόμη κενά σε βασικές ειδικότητες ακόμα και σε πανελλαδικώςεξεταζόμενα μαθήματα ή μαθήματα που εξετάζονται μέσω της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας, την ίδια στιγμή που πραγματοποιούνται διορισμοί μονίμων εκπαιδευτικών σε ειδικότητες όπου δεν υπάρχουν κενά και δεν έχουν ζητηθεί (!) κάτι που μας θυμίζει το 2012 και μυρίζει … εκλογές.

Ο μέσος όρος ηλικίας των εκπαιδευτικών είναι πολύ μεγάλος. Ακόμη και οι νεοδιόριστοιεκπαιδευτικού έχουν ηλικίες, που σε κάποιες περιπτώσεις ξεπερνούν τα 60 έτη!

Στοπλαίσιομιας εντελώς αυθαίρετης ερμηνείας της λέξης«εξορθολογισμός» οι μαθητές και οι μαθήτριες στοιβάζονται σε τμήματά των 27 ατόμων, την ίδια στιγμή που εγκρίνονται (ορθώς) ολιγομελή τμήματα των 2-3 ατόμων με τους κυβερνητικούς βουλευτές να συναγωνίζονται για το ποιος από αυτούς κατάφερε να εξαιρέσει από τη συγχώνευση ή να επιτύχει την έγκριση λειτουργίας ολιγομελών τμημάτων στην εκλογική του περιφέρεια και τους Διευθυντές των σχολικών μονάδων να τους ευχαριστούν για το σπουδαίο τους επίτευγμα!

Οι εκπαιδευτικοί, για να συμπληρώσουν το ωράριο τους, αναγκάζονται να γίνουν γυρολόγοι και να μετακινούνται μέχρι και σε 5 διαφορετικές σχολικές μονάδες, χωρίς κανείς να νοιάζεται για το αν διαθέτουνμεταφορικό μέσο ή αν μπορούν να αντέξουν το οικονομικόκόστος της μετακίνησης.

Τα ωρολόγιαπρογράμματά των σχολικών μονάδων μετατρέπονται σεάλυτους γρίφους και το «για το καλό των μαθητών»είναιπλέον το πιο σύντομο ανέκδοτο.

Σχολικές μονάδες με πάμπολλακτιριακάπροβλήματα και ελλιπή χρηματοδότηση,στις οποίες δεν έχειγίνειποτέ αντισεισμικός έλεγχος και χωρίς να πληρούταικαμία απολύτως προδιαγραφή αντιπυρικής προστασίας.

Η γραφειοκρατία κτυπάει κόκκινο, μετατρέποντας τους εκπαιδευτικούς σε διεκπεραιωτές ανούσιων διαδικασιών, στερώντας τους πολύτιμο χρόνο από την προετοιμασία του μαθήματος, που πλέον για την Πολιτεία είναι δευτερεύον. Άλλωστε η γνώση προσφέρεται πλέον από το ψηφιακό φροντιστήριο και στο προσεχές μέλλον από τον AIεκπαιδευτικό, που δεν θα στοιχίζει απολύτως τίποτα.

ΣτηνΠιερία,και ενώ το 2024 βαδίζει προς το τέλος του,ακόμα περιμένουμε από το Υπουργείο Παιδείας να καλύψει τα δικαστικά έξοδα των συναδέλφων μας πρώην Διευθυντών στο Γυμνάσιο και το ΓΕ.Λ. Αιγινίου, οι οποίοι έπεσαν θύματα των αυτοαποκαλούμενων«θεματοφυλάκων του Συντάγματος» πριν από τρία (3) χρόνια.

Την ίδια στιγμή το υπουργείο δείχνει ιδιαίτερο ζήλο για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, αρνούμενό την μονιμοποίηση όσων εκπαιδευτικών έχουν ήδη συμπληρώσει τα απαιτούμενα δύο (2)έτη από τον διορισμό τους, δίνοντας οδηγίες στους Σχολικούς Συμβούλους για χαμηλές βαθμολογίες με το γελοίο επιχείρημα ότι η μη κατοχή μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών σημαίνει αυτομάτως ότι δεν μπορεί ο εκπαιδευτικός να είναι εξαιρετικός (βαθμός 4).

Οι μισθοί μας παραμένουν καθηλωμένοι, καθώς από το 2010 μέχρι σήμερα έχουμε απωλέσει πάνω από τη μισή αγοραστική μας δύναμη και μαζί και την αξιοπρέπεια μας.

Εννοείται ότι το σύστημα συνεχίζει να τροφοδοτεί τον θεσμό του αναπληρωτή, ο οποίος αναπληρώνει κάθε χρόνο τον εαυτό του αλωνίζοντας όλη την Ελλάδα με αμοιβές που δεν καλύπτουν ούτε κατά το ήμισυ μια αξιοπρεπή διαβίωση και αναγκάζει τις οικογένειες αυτών των ανθρώπων να χρηματοδοτούναπό το υστέρημά τους την επιθυμία των δικών τους ανθρώπων, εξαιρετικών επιστημόνων με άπειρα προσόντα, να υπηρετήσουν το δημόσιο σχολείο.

Κάτω από αυτές τις συνθήκες, οι σχολικές μονάδες προγραμματίζουν την πραγματοποίηση σχολικών εκδρομών, παρά το ότι καθημερινά μαθαίνουμε για εκπαιδευτικούς, που συλλαμβάνονται και κάθονται στο εδώλιο του κατηγορουμένου εξαιτίας παρεκκλινουσώνσυμπεριφορών μαθητών ή μαθητριών, τους/τις οποίους/ες έκαναν το λάθος να συνοδέψουν σε εκδρομές ή εκπαιδευτικές επισκέψεις των σχολείων τους.

Με βάση τα παραπάνω, για να προστατεύσουμε αφενός τους συναδέλφους μας, που ρισκάρουν συνοδεύοντας τους μαθητές και τις μαθήτριες στις σχολικές εκδρομές και αφετέρου τις οικογένειες, που βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη, προκειμένου να μη στερήσουν από τα παιδιά τους τη συμμετοχή στις πάσης φύσεως εκπαιδευτικές μετακινήσεις, απευθύνουμε αυστηρή σύσταση στους συναδέλφους και τις συναδέλφισσες μας να απέχουν επ’ αόριστο από κάθε τέτοια μετακίνηση, μέχρι η Πολιτεία να μεριμνήσει με νομοθετικές παρεμβάσεις για τα ακόλουθα:

1) Ριζική αλλαγή στο πλαίσιο που διέπει την ευθύνη των συνοδών εκπαιδευτικών, που σε καμία περίπτωση δε νοείται να φέρουν ευθύνη και να τιμωρούνται για παρεκκλίνουσες συμπεριφορές των μαθητών και μαθητριών, που συνοδεύουν.

2) Η ασφάλεια εκπαιδευτικών και μαθητών κατά τη μετακίνηση και τη διαμονή τους σε κάποιο κατάλυμα, είναι αδιαπραγμάτευτη και θα πρέπει να βαρύνει εξ ολοκλήρου, όχι προφανώς το σχολείο, αλλά τα τουριστικά γραφεία και τις ξενοδοχειακές μονάδες.

3) Κρατική παρέμβαση, προκειμένου να μειωθούν οι τιμές, που έχουν ξεφύγει εντελώς μετά την πανδημία, ώστε να δίνεται η δυνατότητα και σε οικονομικά αδύνατους/ες μαθητές και μαθήτριες να συμμετέχουν στις εκπαιδευτικές μετακινήσεις.

4) Οι συνοδοί εκπαιδευτικοί βρίσκονται σε 24ωρη υπηρεσία, εκτός έδρας σε μέρες που περιλαμβάνουν και αργίες και ως εκ τούτου είναι αυτονόητο ότι πρέπει να αμείβονται για την εργασία τους αυτή, καθώς επίσης να καλύπτεται η διατροφή τους και η είσοδος τους στους χώρους που επισκέπτονται μαζί με τους μαθητές και τις μαθήτριες.

Πέρα από τα παραπάνω όμως, αν η Πολιτεία δεν επιθυμεί να καταρρεύσει ο εσωτερικός τουρισμός κατά τους φθινοπωρινούς, χειμερινούς και ανοιξιάτικους μήνες, που στηρίζεται κυρίως στις σχολικές εκδρομές, θα πρέπει να σκύψει με σεβασμό στα προβλήματα των εκπαιδευτικών, δίνοντας άμεσα λύσεις στα πλαίσια και των αποφάσεων του 21ου Συνεδρίου της Ο.Λ.Μ.Ε. Σίγουρα όμως ξεκινώντας τα ακόλουθα:

1) Γενναίες αυξήσεις στις αποδοχές μας, που να επιτρέπουν μια αξιοπρεπή διαβίωση, ανάλογη με τις υπηρεσίες που προσφέρουμε στην πατρίδα μέσω του λειτουργήματός μας.

2) Μείωση του μέγιστου αριθμό των μαθητών και μαθητριών ανά τμήμα.

3) Άμεση μονιμοποίηση όλων των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών, που έχουν συμπληρώσει τα δύο (2) έτη της δόκιμης θητείας τους.

4) Κατάργηση του θεσμού του αναπληρωτή και κάλυψη όλων των κενών με πρόσληψη μόνιμων εκπαιδευτικών.

5) Ριζική αλλαγή στο πλαίσιο της ατομικής αξιολόγησης και της αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας.

6) Βελτίωση των κτιριακών και υλικοτεχνικών υποδομών των σχολικών μονάδων και μέριμνα για αντισεισμική θωράκιση και αντιπυρική προστασία.

7) Ενίσχυση των σχολικών μονάδων με πρόσληψη διοικητικού προσωπικού, για γραμματειακή υποστήριξη.

8) Προσλήψεις σχολικών φυλάκων, επιστατών και μόνιμων καθαριστριών, ώστε να καλύπτονται επαρκώς όλες οι σχολικές μονάδες.

Όσο κι αν όλα τα παραπάνω δεν αφήνουν πολλά περιθώρια αισιοδοξίας, εμείς οι εκπαιδευτικοί της Πιερίας δηλώνουμε ότι και φέτος θα δώσουμε και την ψυχή ,μας, για να γίνει πραγματικότητα η ρήση του Σωκράτη «Ο άνθρωπος που κοσμείται από μόρφωση είναι το καλύτερο από όλα τα όντα» και ευχόμαστε ολόψυχα σε όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας μια καλή και δημιουργική σχολική χρονιά.

Για το Δ.Σ. της Ε.Λ.Μ.Ε. Πιερίας

Ο Πρόεδρος

Βαρδακώστας Γεώργιος

 

Ο Γενικός Γραμματέας

Μπουλούμης Δημήτριος