Tα ηλεκτρικά πατίνια έχουν γίνει το απόλυτο “must” για αρκετούς έφηβους και παιδιά, που...
τα χρησιμοποιούν για να κινούνται γρήγορα και άνετα μέσα στην πόλη, χωρίς να εξαρτώνται από τα μέσα μαζικής μεταφοράς ή τους γονείς τους.
Ωστόσο, η ανησυχία είναι μεγάλη καθώς πολλοί αναβάτες ηλεκτρικών πατινιών, οι περισσότεροι εκ των οποίων ανήλικοι, αγνοούν τους κανόνες του κώδικα οδικής κυκλοφορίας και δεν φέρουν τον απαραίτητο εξοπλισμό, ενώ και οι οδηγοί δεν δείχνουν τον απαραίτητο σεβασμό.
Σε επικίνδυνη «μόδα» εξελίσσονται τα ηλεκτρικά πατίνια, καθώς το τελευταίο διάστημα όλο και πιο συχνά σημειώνονται ατυχήματα στους ελληνικούς δρόμους, ενώ ακόμη μεγαλύτερη ανησυχία προκαλεί το γεγονός πως γίνονται και παράνομες μετατροπές, προκειμένου να κυκλοφορούν με υψηλότερη – από την προβλεπόμενη – ταχύτητα.
Με αφορμή το πρόσφατο σοβαρό ατύχημα στο Χολαργό, όπου μία οδηγός αυτοκίνητου παρέσυρε έναν 12χρονο με πατίνι, ο οποίος δίνει μάχη για τη ζωή του, το enikos.gr μίλησε με ειδικούς που ζητούν να προβλέπεται στον ΚΟΚ ένα πιο σαφές και αυστηρό πλαίσιο, ενώ επισημαίνουν την κυριαρχία των ΙΧ, κυρίως στην Αττική, που καθιστά σχεδόν απαγορευτική την κίνηση ποδηλάτων και πατινιών.
Τα παραπάνω, σε συνδυασμό με την εικόνα χάους που επικρατεί στους περισσότερους κεντρικούς δρόμους των μεγάλων πόλεων, έχουν ως αποτέλεσμα οι επιβαίνοντες σε πατίνια να είναι πολύ πιο εκτεθειμένοι σε κινδύνους, καθημερινά. Δεν είναι τυχαίο που πολλοί μιλούν για «μάστιγα», για την οποία πρέπει να βρεθεί άμεσα λύση.
«Το πατίνι είναι χρηστικό μόνο εφόσον χρησιμοποιείται σωστά»
«Το πατίνι είναι ένα χρηστικό εργαλείο, το οποίο προάγει την μικρό-κινητικότητα, που κρίνεται πλέον αναγκαία μέσα στην πόλη, ώστε να μειωθεί η κίνηση. Την ίδια στιγμή, δεν καταλαμβάνει θέση στάθμευσης και αποτελεί ένα όχημα εντελώς οικολογικό. Ωστόσο, είναι χρηστικό μόνο εφόσον χρησιμοποιείται σωστά», αναφέρει στο enikos.gr o Κίμων Λογοθέτης, Σύμβουλος Διαχείρισης Κυκλοφορίας.
Σύμφωνα με τον ίδιο, για να συμβεί αυτό πρέπει ο χρήστης του να γνωρίζει και να τηρεί τον ΚΟΚ και να κινείται σε σημεία που επιτρέπεται να κυκλοφορεί το συγκεκριμένο όχημα. «Δεν μπορεί να κινείται σε μεγάλες λεωφόρους και οδούς ταχείας κυκλοφορίας, όπου απαγορεύεται να κυκλοφορούν», αναφέρει ο κ. Λογοθέτης.
«Δεν είναι λίγες οι φορές που παρατηρείται καθημερινά παραβατική συμπεριφορά από τους οδηγούς των πατινιών. Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν η ανάποδη, σε σχέση με την κυκλοφορία, κίνηση, η παραβίαση σημάνσεων και φωτεινών σηματοδοτών, ενώ παρατηρείται και συχνά η κινητικότητα τους στους πεζόδρομους ανάμεσα στους πεζούς, κάτι το οποίο απαγορεύεται, καθώς «εγκυμονεί» ο κίνδυνος τραυματισμού.
Παράλληλα, τα πατίνια πρέπει να οδηγούνται από ανθρώπους που έχουν την απαιτούμενη εκπαίδευση, καθώς και από αυτούς που πληρούν τα απαιτούμενα ηλικιακά όρια», τονίζει ο κ. Λογοθέτης.
«Κάνουν μετατροπές στα πατίνια»
Την ίδια στιγμή, όπως επισημαίνει ο κ. Λογοθέτης, υπάρχουν πατίνια που μπορούν να αναπτύξουν ταχύτητες πάνω από 25 χλμ. την ώρα, στα οποία ο οδηγός θα πρέπει να είναι πάνω από 16 ετών και θα πρέπει να κατέχει το αντίστοιχο αποδεικτικό θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης. Όμως, συχνά, ανήλικοι που δεν πληρούν αυτές τις προϋποθέσεις, οδηγούν πατίνια πάνω από αυτό το όριο ταχύτητας και δυστυχώς, παρατηρείται και μια νέα τάση να κάνουν μετατροπές σε αυτά τα οχήματα κάνοντας τα να μπορούν να αναπτύξουν ταχύτητες ως και τα 80 χλμ. την ώρα. «Είναι κάτι εγκληματικό» σημειώνει ο κ. Λογοθέτης.
Σύμφωνα με τον ίδιο, θα πρέπει στον νέο ΚΟΚ να γίνει μια πολύ αναλυτική περιγραφή για το πώς και το πού πρέπει να κυκλοφορούν τα πατίνια. Ακόμη, προβληματισμό προκαλεί το γεγονός ότι «κάποιος μπορεί να προμηθευτεί ένα πατίνι με την ίδια ευκολία που αποκτά κανείς ένα κινητό τηλέφωνο», όπως αναφέρει ο κ. Λογοθέτης.
«Τη Δευτέρα, η περιφέρεια Αττικής υπέγραψε σύμβαση με την ανάδοχο εταιρεία για την τοποθέτηση 388 καμερών που θα καταγράφουν τους παραβάτες και μέσω ενός συστήματος, η κλήση θα αποστέλλεται κατευθείαν σε αυτούς. Αυτό, βέβαια, είναι κάτι που θα γίνει σε 18 μήνες από σήμερα, σύμφωνα με τα όσα προβλέπει η σύμβαση.
Εμπειρικό παράδειγμα της αναγκαιότητας τους αποτελεί η πολύ πρόσφατη παράσυρση ενός μικρού παιδιού 12 ετών, που προσπαθούσε να διασχίσει την διάβαση των πεζών, κρατώντας στο χέρι ένα πατίνι (το οποίο δεν ήταν ηλεκτροκίνητο), όταν η παραβάτης οδηγός, σύμφωνα με έγκαιρες, επιβεβαιωμένες πληροφορίες, πέρασε με κόκκινο», σημειώνει ο κ. Λογοθέτης.
«Bullying σε ποδηλάτες και όσους οδηγούν πατίνι»
«Όσο στην Αττική η προσέγγιση είναι «δώστε τα όλα στα ΙΧ», χωρίς να τηρείται το όριο ταχύτητας και χωρίς να υπάρχει αστυνόμευση, όλοι οι άλλοι είναι καταπιεσμένοι. Για να περάσουν κάποιοι λίγοι με το αυτοκίνητο τους από μια λωρίδα κυκλοφορίας, ο κόσμος δεν μπορεί να περπατήσει στο πεζοδρόμιο», αναφέρει από την πλευρά του ο Γιώργος Γιαννής, Καθηγητής και Διευθυντής του Τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. «Δίνουμε πολύ περισσότερο χώρο στα ΙΧ και λιγότερο στους πεζούς, στους ποδηλάτες και στους κινούμενους με εναλλακτικούς τρόπους μετακίνησης, όπως είναι η νέα τάση με το πατίνι», λέει στο enikos.gr.
«Όσο υπάρχει αυτή η υποταγή στα ΙΧ δεν τολμάει κανένας να βγει με πατίνι η ποδήλατο». Στα μόνα μέρη που μπορούν να επιβιώσουν όσοι τα χρησιμοποιούν είναι εκεί που υπάρχει παντελής συμφόρηση και είναι σταματημένα τα αυτοκίνητα. Όταν ξεκινάει η κυκλοφορία, «το bullying που τρώνε οι ποδηλάτες και οι κινούμενοι με πατίνι καθιστά την κίνηση τους πολύ επικίνδυνη», συμπληρώνει ο κ. Γιαννής.
Έρχονται αλλαγές στον ΚΟΚ για τα πατίνια
Ο υφυπουργός Yποδομών και Μεταφορών, Βασίλης Οικονόμου, μιλώντας στον Realfm 97,8 πριν από λίγες μέρες, αναφέρθηκε σε σειρά θεμάτων σχετικά με τον νέο Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), τις παραβάσεις και την μικροκινητικότητα, ανακοινώνοντας αλλαγές που θα προσαρμόσουν το υπάρχον θεσμικό πλαίσιο στις σύγχρονες ανάγκες των πολιτών και της πόλης.
«Θέλουμε να φτιάξουμε ένα κυρωτικό πλαίσιο, το οποίο να είναι σύγχρονο, καθώς το παλαιό είναι από το 2017. Θα το προσαρμόσουμε στα νέα δεδομένα, ώστε να μπορεί ο κόσμος να το κατανοεί καλύτερα και να είναι πιο καλά οργανωμένος».
Παράλληλα, ο κ. Οικονόμου επεσήμανε πως «θέλουμε να αναπτυχθεί η μικροκινητικότητα, γι’ αυτό θα ρίξουμε την ταχύτητα μέσα στις γειτονιές των πόλεων στα 30 χλμ., για να μπορούν να κυκλοφορούν με μεγαλύτερη ασφάλεια οι πεζοί και χρήστες των πατινιών και των ποδηλάτων».
Σχετικά με το περιστατικό του 12χρονου που ενεπλάκη σε ατύχημα με ηλεκτρικό πατίνι, δήλωσε πως δεν επιτρέπεται σε τόσο νεαρή ηλικία να χρησιμοποιείται το ηλεκτρικό πατίνι, και η ευθύνη βαραίνει τους γονείς. Συμπλήρωσε επίσης ότι τα όρια ταχύτητας για ηλεκτρικά πατίνια είναι στα 25 χλμ./ώρα, ενώ απαγορεύεται η χρήση τους σε μεγάλες λεωφόρους, όπως η Μεσογείων. «Το πατίνι δεν είναι για παντού» τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Οικονόμου επισημαίνοντας την ανάγκη για καλύτερη ενημέρωση των πολιτών και βελτίωση της ασφάλειας όλων των χρηστών του δρόμου.
Τέλος, σχετικά με τις εταιρείες ενοικίασης ηλεκτρικών πατινιών, ο κ. Οικονόμου δήλωσε: «Eίναι μια έλλειψη της νομοθεσίας και του πλαισίου, για αυτές τις εταιρείες. Είναι μια υποχρέωση του δικού μας υπουργείου, μαζί με το υπουργείο Τουρισμού, να διαμορφώσουμε ένα πλαίσιο, για το πώς θα κινούνται τα πατίνια. Τώρα, που θα αλλάξει ο ΚΟΚ, θα ασχοληθούμε με τα πατίνια σε σχέση με το εμπορικό και τουριστικό κομμάτι, καθώς η ανεξέλεγκτη χρήση τους, έχει ως αποτέλεσμα μια εικόνα με παρατημένα πατίνια παντού, η οποία δεν είναι ωραία».
Ατυχήματα με πατίνια
Δεν είναι όμως μόνο το ατύχημα με θύμα τον 12χρονο στον Χολαργό. Μόλις την Τρίτη 13/11, στα Χανιά, μία κοπέλα που οδηγούσε πατίνι συγκρούστηκε με αυτοκίνητο σε κεντρικό δρόμο της Αγυιάς, ενώ τον περασμένο μήνα, σημειώθηκε στη Θεσσαλονίκη ένα σοβαρό τροχαίο με εμπλεκόμενους έναν οδηγό ταξί και δυο 14χρονους πάνω σε ένα πατίνι, με τους ανήλικους να τραυματίζονται, ευτυχώς ελαφρά.
Επίσης, στις 9 Οκτωβρίου, στη Λάρισα, ένα φορτηγάκι παρέσυρε πατίνι, με αποτέλεσμα τον τραυματισμό του αναβάτη, καθώς υπέστη εγκεφαλική αιμορραγία κατά την πτώση.
Στις 25 Σεπτεμβρίου, στη Νέα Σμύρνη, τραμ παρέσυρε ανήλικο με πατίνι, ο οποίος υπέστη θλαστικά τραύματα στο κεφάλι. Μια ημέρα πριν, ένας 15χρονος οδηγός πατινιού, συγκρούστηκε με οδηγό μηχανής στον Βόλο με αποτέλεσμα των τραυματισμό και των δύο.
Σοβαρό τροχαίο ατύχημα σημειώθηκε και το μεσημέρι της Δευτέρας 23 Σεπτεμβρίου στην Κόρινθο, όταν 23χρονος ο οποίος οδηγούσε ηλεκτρικό πατίνι «καρφώθηκε» επάνω σε φορτηγό και η μεταφορά του σε νοσοκομείο της Αττικής, κρίθηκε απαραίτητη.
Ακόμη, ένας 14χρονος μαθητής τραυματίστηκε πολύ σοβαρά το βράδυ της Κυριακής 8 Σεπτεμβρίου στη Βουλιαγμένη έπειτα από ατύχημα που είχε στο δρόμο, οδηγώντας ηλεκτρικό πατίνι.
Τροχαίο ατύχημα σημειώθηκε επίσης στο Αγρίνιο, στις 5 Αυγούστου, στο οποίο ενεπλάκη μία μοτοσικλέτα και ένα ηλεκτρικό πατίνι, όπου η οδηγός του δίτροχου ηλεκτροκίνητου μέσου μεταφοράς νοσηλεύτηκε στο νοσοκομείο της πόλης.
Αυτά είναι μόνο κάποια, από τα πάρα πολλά πλέον περιστατικά που συμβαίνουν τον τελευταίο καιρό και προκαλούν έντονο προβληματισμό.
Τι προβλέπει σήμερα ο ΚΟΚ για τα ηλεκτρικά πατίνια
Αναφέρονται ορισμένες βασικές οδηγίες αναφορικά με την σωστή χρήση των ηλεκτρικών πατινιών και τήρηση των διατάξεων του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (Κ.Ο.Κ.).
Ανάλογα με την ταχύτητα κατασκευής διακρίνονται σε:
οχήματα των οποίων η μέγιστη σχεδιαστική ταχύτητα δεν υπερβαίνει τα 6 χλμ./ώρα. Αυτά τα οχήματα θεωρούνται και κυκλοφορούν ως πεζοί. Οι οδηγοί αυτών πρέπει να έχουν συμπληρώσει την ηλικία των (12) ετών.
οχήματα των οποίων η μέγιστη σχεδιαστική ταχύτητα υπερβαίνει τα 6 χλμ./ώρα, αλλά δεν υπερβαίνει τα 25 χλμ./ώρα. Θεωρούνται και κυκλοφορούν ως ποδήλατα, τηρουμένων των κανόνων σήμανσης και σηματοδότησης και των απαιτήσεων των ποδηλάτων. Οι οδηγοί αυτών πρέπει να έχουν συμπληρώσει την ηλικία των (15) ετών.
ΟΡΙΑ ΤΑΧΥΤΗΤΑΣ
– Το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας ορίζεται σε 25 χλμ./ώρα.
– Απαγορεύεται να κυκλοφορούν σε οδούς όπου το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας των αυτοκίνητων οχημάτων υπερβαίνει τα 50 χλμ./ώρα.
Οι οδηγοί ηλεκτρικών πατινιών υποχρεούνται :
να κρατούν το τιμόνι και με τα δύο τους χέρια,
να κατεβαίνουν από αυτά και να τα οδηγούν βαδίζοντας, όταν δημιουργείται εμπόδιο ή κίνδυνος για την κυκλοφορία των πεζών,
κατά τη νύκτα, να φορούν ανακλαστικό ρουχισμό ή άλλο ανακλαστικό εξοπλισμό που τους καθιστά ορατούς από όλες τις κατευθύνσεις,
να φορούν εγκεκριμένου τύπου προστατευτικό κράνος, κανονικά δεμένο,
επιπλέον, οι χρήστες/οδηγοί:
εφόσον το όχημά τους δεν διαθέτει δείκτες κατεύθυνσης, πριν την αλλαγή κατεύθυνσης, δίνουν με το χέρι τους την κατάλληλη προειδοποίηση,
σε όσες περιπτώσεις επιτρέπεται η κυκλοφορία σε χώρους που κυκλοφορούν πεζοί, κινούνται με ταχύτητα ανάλογη με τους πεζούς, χωρίς να τους παρενοχλούν και τους παραχωρούν προτεραιότητα.
ΦΩΤΙΣΜΟΣ
Επιβάλλεται να είναι εφοδιασμένα με ένα λευκό ή κίτρινο φως μπροστά και ένα ερυθρό φως και αντανακλαστικό στοιχείο πίσω, ως και με έναν τουλάχιστον αντανακλαστήρα σε κάθε πλευρά.