Παγκοσμίως ολοένα και περισσότεροι άνθρωποι επιλέγουν εναλλακτικά μέσα μετακίνησης, όπως τα ποδήλατα και τα ηλεκτρικά πατίνια, με...
τους κανόνες κυκλοφορίας να δοκιμάζονται στην πράξη, ιδιαίτερα όταν μιλάμε για προτεραιότητα στις διασταυρώσεις και τις διαβάσεις.
Πολλοί οδηγοί, αλλά και ποδηλάτες, δεν γνωρίζουν ή συγχέουν τους κανόνες που διέπουν την προτεραιότητα, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις όπου ο διασχίζων δεν είναι πεζός, αλλά οδηγεί ποδήλατο ή άλλο ΕΠΗΟ (Ελαφρύ Προσωπικό Ηλεκτρικό Όχημα).
Σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ο πεζός έχει πάντα προτεραιότητα στη διάβαση. Όμως, όταν κάποιος διασχίζει με ποδήλατο ή πατίνι, χωρίς να έχει κατέβει από το όχημά του, οφείλει να παραχωρήσει προτεραιότητα στα διερχόμενα οχήματα, εκτός κι αν υπάρχει ειδική σήμανση που να προβλέπει διαφορετικά. Αν, ωστόσο, ο ποδηλάτης κατέβει από το ποδήλατο και το περάσει πεζός, τότε αποκτά τα δικαιώματα του πεζού και έχει προτεραιότητα.
Εξαίρεση σε αυτόν τον κανόνα αποτελούν τα σημεία όπου υπάρχουν οι χαρακτηριστικές πινακίδες Π-21α, Π-21β και Π-21γ, οι οποίες υποχρεώνουν τους οδηγούς αυτοκινήτων να παραχωρούν την προτεραιότητα στους ποδηλάτες. Είναι σημαντικό να διακρίνουμε πότε μια διάβαση συνοδεύεται από τέτοια σήμανση, ώστε να αποφεύγονται παρεξηγήσεις και ατυχήματα.
Πολλοί οδηγοί, αλλά και ποδηλάτες, δεν γνωρίζουν ή συγχέουν τους κανόνες που διέπουν την προτεραιότητα, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις όπου ο διασχίζων δεν είναι πεζός, αλλά οδηγεί ποδήλατο ή άλλο ΕΠΗΟ (Ελαφρύ Προσωπικό Ηλεκτρικό Όχημα).
Σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, ο πεζός έχει πάντα προτεραιότητα στη διάβαση. Όμως, όταν κάποιος διασχίζει με ποδήλατο ή πατίνι, χωρίς να έχει κατέβει από το όχημά του, οφείλει να παραχωρήσει προτεραιότητα στα διερχόμενα οχήματα, εκτός κι αν υπάρχει ειδική σήμανση που να προβλέπει διαφορετικά. Αν, ωστόσο, ο ποδηλάτης κατέβει από το ποδήλατο και το περάσει πεζός, τότε αποκτά τα δικαιώματα του πεζού και έχει προτεραιότητα.
Εξαίρεση σε αυτόν τον κανόνα αποτελούν τα σημεία όπου υπάρχουν οι χαρακτηριστικές πινακίδες Π-21α, Π-21β και Π-21γ, οι οποίες υποχρεώνουν τους οδηγούς αυτοκινήτων να παραχωρούν την προτεραιότητα στους ποδηλάτες. Είναι σημαντικό να διακρίνουμε πότε μια διάβαση συνοδεύεται από τέτοια σήμανση, ώστε να αποφεύγονται παρεξηγήσεις και ατυχήματα.

Προβλήματα προκύπτουν και σε περιπτώσεις όπου ο ποδηλατόδρομος διακόπτεται. Σε αυτές τις περιπτώσεις, ο ποδηλάτης πρέπει είτε να συνεχίσει στην άκρη του οδοστρώματος με ιδιαίτερη προσοχή, είτε να κατέβει και να μεταφέρει το ποδήλατο πεζός από το πεζοδρόμιο, όπου αυτό επιτρέπεται.
Αξίζει να τονιστεί ότι τόσο τα ποδήλατα όσο και τα ηλεκτρικά πατίνια απαγορεύεται να κινούνται στο πεζοδρόμιο, εκτός αν υπάρχει ειδική σήμανση που να το επιτρέπει. Ελλείψει ποδηλατοδρόμου, πρέπει να κινούνται στο δεξί άκρο του οδοστρώματος, ακόμα και αν ο δρόμος φαίνεται άδειος. Επιπλέον στις διασταυρώσεις ποδηλατοδρόμων, ισχύει γενικά η προτεραιότητα από δεξιά, όπως και στην υπόλοιπη κυκλοφορία, εκτός κι αν ορίζεται διαφορετικά μέσω σήμανσης.
Η οδική ασφάλεια χτίζεται πάνω στη γνώση και την τήρηση των κανόνων. Ωστόσο, εξίσου σημαντική είναι και η στάση κάθε χρήστη του δρόμου. Η προνοητικότητα, η μείωση ταχύτητας πριν από τις διασταυρώσεις και η ενεργή παρατήρηση του περιβάλλοντος είναι απαραίτητα στοιχεία για την αποφυγή ατυχημάτων. Όταν οι συνθήκες ορατότητας είναι περιορισμένες, λόγω καιρού ή αστικού σχεδιασμού, οι οδηγοί οφείλουν να στρέφουν το βλέμμα και προς τις ποδηλατικές λωρίδες, διασφαλίζοντας ότι βλέπουν αλλά και γίνονται ορατοί εγκαίρως.
Αξίζει να τονιστεί ότι τόσο τα ποδήλατα όσο και τα ηλεκτρικά πατίνια απαγορεύεται να κινούνται στο πεζοδρόμιο, εκτός αν υπάρχει ειδική σήμανση που να το επιτρέπει. Ελλείψει ποδηλατοδρόμου, πρέπει να κινούνται στο δεξί άκρο του οδοστρώματος, ακόμα και αν ο δρόμος φαίνεται άδειος. Επιπλέον στις διασταυρώσεις ποδηλατοδρόμων, ισχύει γενικά η προτεραιότητα από δεξιά, όπως και στην υπόλοιπη κυκλοφορία, εκτός κι αν ορίζεται διαφορετικά μέσω σήμανσης.
Η οδική ασφάλεια χτίζεται πάνω στη γνώση και την τήρηση των κανόνων. Ωστόσο, εξίσου σημαντική είναι και η στάση κάθε χρήστη του δρόμου. Η προνοητικότητα, η μείωση ταχύτητας πριν από τις διασταυρώσεις και η ενεργή παρατήρηση του περιβάλλοντος είναι απαραίτητα στοιχεία για την αποφυγή ατυχημάτων. Όταν οι συνθήκες ορατότητας είναι περιορισμένες, λόγω καιρού ή αστικού σχεδιασμού, οι οδηγοί οφείλουν να στρέφουν το βλέμμα και προς τις ποδηλατικές λωρίδες, διασφαλίζοντας ότι βλέπουν αλλά και γίνονται ορατοί εγκαίρως.
Πηγή: carandmotor.gr