Από όλες τις δυσάρεστες εκπλήξεις που μπορεί να σου τύχουν σε ένα ταξίδι, το να χάσεις ή να βρεις κατεστραμμένη την βαλίτσα σου σίγουρα συγκαταλέγεται στις πιο αγχωτικές. Φτάνεις στον προορισμό σου, περιμένεις στον ιμάντα με ανυπομονησία – αλλά η βαλίτσα σου δεν εμφανίζεται ποτέ ή φτάνει σε άθλια κατάσταση. Τι κάνεις;
Ευτυχώς, υπάρχουν...
συγκεκριμένα βήματα που μπορείς (και πρέπει) να ακολουθήσεις ώστε να διεκδικήσεις αποζημίωση και να περιορίσεις τη ζημιά. Το σημαντικότερο: να δράσεις άμεσα, γιατί ο χρόνος μετράει!
Εντόπισε την υπηρεσία Lost & Found στο αεροδρόμιο
Αν η βαλίτσα δεν εμφανιστεί στον ιμάντα, πήγαινε αμέσως στο γραφείο απολεσθέντων αποσκευών της αεροπορικής εταιρείας ή του αεροδρομίου. Εκεί θα συμπληρώσεις ένα Property Irregularity Report (PIR), όπου καταγράφεις:
Τα στοιχεία της πτήσης
Περιγραφή της αποσκευής
Περιεχόμενα (σε γενικές γραμμές)
Τη διεύθυνσή σου στον προορισμό
Συμβουλή: Ζήτησε αντίγραφο του PIR και κράτα όλες τις αποδείξεις σχετικές με το ταξίδι.
Τι γίνεται αν η βαλίτσα καθυστερήσει;
Η βαλίτσα μπορεί να μην έχει χαθεί, απλώς να έχει καθυστερήσει λόγω λάθους στη μεταφορά. Οι περισσότερες βαλίτσες εντοπίζονται μέσα σε 24–48 ώρες. Αν όμως μένεις χωρίς τα προσωπικά σου είδη:
Η εταιρεία οφείλει να σου καλύψει τα απολύτως απαραίτητα έξοδα, π.χ. ρούχα, προϊόντα προσωπικής υγιεινής
Κράτα όλες τις αποδείξεις (π.χ. φαρμακείο, σούπερ μάρκετ, ένδυση)
Διεκδίκηση αποζημίωσης
Αν η αποσκευή χαθεί εντελώς ή καταστραφεί, μπορείς να υποβάλεις αίτημα αποζημίωσης στην αεροπορική εταιρεία:
Έχεις δικαίωμα αποζημίωσης μέχρι 1.300 ευρώ περίπου (βάσει της Σύμβασης του Μόντρεαλ)
Θα χρειαστεί να συμπληρώσεις έντυπο, συνήθως online ή μέσω e-mail
Επισύναψε:
PIR
Boarding pass
Αποδείξεις αγοράς αντικειμένων της βαλίτσας (αν έχεις)
Φωτογραφίες αν η βαλίτσα καταστράφηκε
Προθεσμία υποβολής:
Για καθυστερημένη αποσκευή: μέχρι 21 ημέρες από την παραλαβή
Για χαμένη αποσκευή: μέχρι 2 χρόνια από την ημερομηνία άφιξης
Για φθαρμένη αποσκευή: εντός 7 ημερών
Τι γίνεται αν η εταιρεία αρνείται την ευθύνη;
Σε περίπτωση άρνησης ή αδιαφορίας της εταιρείας, μπορείς να:
Κάνεις καταγγελία στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ)
Απευθυνθείς στον Συνήγορο του Καταναλωτή
Ζητήσεις νομική υποστήριξη ή απευθυνθείς σε οργανώσεις προστασίας καταναλωτών
Έξυπνες προληπτικές κινήσεις για το μέλλον
Για να μην ξαναβρεθείς στην ίδια δυσάρεστη θέση:
Τοποθέτησε ετικέτα με το όνομα και τηλέφωνό σου στην αποσκευή
Κράτα στο χειραποσκευάκι: έστω ένα σετ ρούχων, φορτιστή, φάρμακα και βασικά είδη
Φωτογράφισε τη βαλίτσα σου πριν το check-in
Χρησιμοποίησε AirTag ή άλλο GPS tracker αν ταξιδεύεις συχνά
Φρόντισε να έχεις ασφάλεια ταξιδιού που καλύπτει απώλεια αποσκευών
Η απώλεια ή φθορά της βαλίτσας μπορεί να σου χαλάσει την ψυχολογία, αλλά δεν σημαίνει πως δεν έχεις δικαιώματα. Με σωστές και άμεσες κινήσεις, μπορείς να εντοπίσεις την αποσκευή σου ή να αποζημιωθείς αναλόγως. Το σημαντικό είναι να γνωρίζεις πού να απευθυνθείς και πώς να διεκδικήσεις ό,τι δικαιούσαι.
e-howto
Εντόπισε την υπηρεσία Lost & Found στο αεροδρόμιο
Αν η βαλίτσα δεν εμφανιστεί στον ιμάντα, πήγαινε αμέσως στο γραφείο απολεσθέντων αποσκευών της αεροπορικής εταιρείας ή του αεροδρομίου. Εκεί θα συμπληρώσεις ένα Property Irregularity Report (PIR), όπου καταγράφεις:
Τα στοιχεία της πτήσης
Περιγραφή της αποσκευής
Περιεχόμενα (σε γενικές γραμμές)
Τη διεύθυνσή σου στον προορισμό
Συμβουλή: Ζήτησε αντίγραφο του PIR και κράτα όλες τις αποδείξεις σχετικές με το ταξίδι.
Τι γίνεται αν η βαλίτσα καθυστερήσει;
Η βαλίτσα μπορεί να μην έχει χαθεί, απλώς να έχει καθυστερήσει λόγω λάθους στη μεταφορά. Οι περισσότερες βαλίτσες εντοπίζονται μέσα σε 24–48 ώρες. Αν όμως μένεις χωρίς τα προσωπικά σου είδη:
Η εταιρεία οφείλει να σου καλύψει τα απολύτως απαραίτητα έξοδα, π.χ. ρούχα, προϊόντα προσωπικής υγιεινής
Κράτα όλες τις αποδείξεις (π.χ. φαρμακείο, σούπερ μάρκετ, ένδυση)
Διεκδίκηση αποζημίωσης
Αν η αποσκευή χαθεί εντελώς ή καταστραφεί, μπορείς να υποβάλεις αίτημα αποζημίωσης στην αεροπορική εταιρεία:
Έχεις δικαίωμα αποζημίωσης μέχρι 1.300 ευρώ περίπου (βάσει της Σύμβασης του Μόντρεαλ)
Θα χρειαστεί να συμπληρώσεις έντυπο, συνήθως online ή μέσω e-mail
Επισύναψε:
PIR
Boarding pass
Αποδείξεις αγοράς αντικειμένων της βαλίτσας (αν έχεις)
Φωτογραφίες αν η βαλίτσα καταστράφηκε
Προθεσμία υποβολής:
Για καθυστερημένη αποσκευή: μέχρι 21 ημέρες από την παραλαβή
Για χαμένη αποσκευή: μέχρι 2 χρόνια από την ημερομηνία άφιξης
Για φθαρμένη αποσκευή: εντός 7 ημερών
Τι γίνεται αν η εταιρεία αρνείται την ευθύνη;
Σε περίπτωση άρνησης ή αδιαφορίας της εταιρείας, μπορείς να:
Κάνεις καταγγελία στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ)
Απευθυνθείς στον Συνήγορο του Καταναλωτή
Ζητήσεις νομική υποστήριξη ή απευθυνθείς σε οργανώσεις προστασίας καταναλωτών
Έξυπνες προληπτικές κινήσεις για το μέλλον
Για να μην ξαναβρεθείς στην ίδια δυσάρεστη θέση:
Τοποθέτησε ετικέτα με το όνομα και τηλέφωνό σου στην αποσκευή
Κράτα στο χειραποσκευάκι: έστω ένα σετ ρούχων, φορτιστή, φάρμακα και βασικά είδη
Φωτογράφισε τη βαλίτσα σου πριν το check-in
Χρησιμοποίησε AirTag ή άλλο GPS tracker αν ταξιδεύεις συχνά
Φρόντισε να έχεις ασφάλεια ταξιδιού που καλύπτει απώλεια αποσκευών
Η απώλεια ή φθορά της βαλίτσας μπορεί να σου χαλάσει την ψυχολογία, αλλά δεν σημαίνει πως δεν έχεις δικαιώματα. Με σωστές και άμεσες κινήσεις, μπορείς να εντοπίσεις την αποσκευή σου ή να αποζημιωθείς αναλόγως. Το σημαντικό είναι να γνωρίζεις πού να απευθυνθείς και πώς να διεκδικήσεις ό,τι δικαιούσαι.
e-howto