Πέμπτη 17 Ιουλίου 2025

Χάθηκε ή καταστράφηκε η βαλίτσα σου στο ταξίδι; Τι πρέπει να κάνεις


Από όλες τις δυσάρεστες εκπλήξεις που μπορεί να σου τύχουν σε ένα ταξίδι, το να χάσεις ή να βρεις κατεστραμμένη την βαλίτσα σου σίγουρα συγκαταλέγεται στις πιο αγχωτικές. Φτάνεις στον προορισμό σου, περιμένεις στον ιμάντα με ανυπομονησία – αλλά η βαλίτσα σου δεν εμφανίζεται ποτέ ή φτάνει σε άθλια κατάσταση. Τι κάνεις;

Ευτυχώς, υπάρχουν...  
 
 
συγκεκριμένα βήματα που μπορείς (και πρέπει) να ακολουθήσεις ώστε να διεκδικήσεις αποζημίωση και να περιορίσεις τη ζημιά. Το σημαντικότερο: να δράσεις άμεσα, γιατί ο χρόνος μετράει!

Εντόπισε την υπηρεσία Lost & Found στο αεροδρόμιο

Αν η βαλίτσα δεν εμφανιστεί στον ιμάντα, πήγαινε αμέσως στο γραφείο απολεσθέντων αποσκευών της αεροπορικής εταιρείας ή του αεροδρομίου. Εκεί θα συμπληρώσεις ένα Property Irregularity Report (PIR), όπου καταγράφεις:

Τα στοιχεία της πτήσης

Περιγραφή της αποσκευής

Περιεχόμενα (σε γενικές γραμμές)

Τη διεύθυνσή σου στον προορισμό

Συμβουλή: Ζήτησε αντίγραφο του PIR και κράτα όλες τις αποδείξεις σχετικές με το ταξίδι.

Τι γίνεται αν η βαλίτσα καθυστερήσει;

Η βαλίτσα μπορεί να μην έχει χαθεί, απλώς να έχει καθυστερήσει λόγω λάθους στη μεταφορά. Οι περισσότερες βαλίτσες εντοπίζονται μέσα σε 24–48 ώρες. Αν όμως μένεις χωρίς τα προσωπικά σου είδη:

Η εταιρεία οφείλει να σου καλύψει τα απολύτως απαραίτητα έξοδα, π.χ. ρούχα, προϊόντα προσωπικής υγιεινής

Κράτα όλες τις αποδείξεις (π.χ. φαρμακείο, σούπερ μάρκετ, ένδυση)

Διεκδίκηση αποζημίωσης

Αν η αποσκευή χαθεί εντελώς ή καταστραφεί, μπορείς να υποβάλεις αίτημα αποζημίωσης στην αεροπορική εταιρεία:

Έχεις δικαίωμα αποζημίωσης μέχρι 1.300 ευρώ περίπου (βάσει της Σύμβασης του Μόντρεαλ)

Θα χρειαστεί να συμπληρώσεις έντυπο, συνήθως online ή μέσω e-mail

Επισύναψε:

PIR

Boarding pass

Αποδείξεις αγοράς αντικειμένων της βαλίτσας (αν έχεις)

Φωτογραφίες αν η βαλίτσα καταστράφηκε

Προθεσμία υποβολής:

Για καθυστερημένη αποσκευή: μέχρι 21 ημέρες από την παραλαβή

Για χαμένη αποσκευή: μέχρι 2 χρόνια από την ημερομηνία άφιξης

Για φθαρμένη αποσκευή: εντός 7 ημερών

Τι γίνεται αν η εταιρεία αρνείται την ευθύνη;

Σε περίπτωση άρνησης ή αδιαφορίας της εταιρείας, μπορείς να:

Κάνεις καταγγελία στην Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ)

Απευθυνθείς στον Συνήγορο του Καταναλωτή

Ζητήσεις νομική υποστήριξη ή απευθυνθείς σε οργανώσεις προστασίας καταναλωτών

Έξυπνες προληπτικές κινήσεις για το μέλλον

Για να μην ξαναβρεθείς στην ίδια δυσάρεστη θέση:

Τοποθέτησε ετικέτα με το όνομα και τηλέφωνό σου στην αποσκευή

Κράτα στο χειραποσκευάκι: έστω ένα σετ ρούχων, φορτιστή, φάρμακα και βασικά είδη

Φωτογράφισε τη βαλίτσα σου πριν το check-in

Χρησιμοποίησε AirTag ή άλλο GPS tracker αν ταξιδεύεις συχνά

Φρόντισε να έχεις ασφάλεια ταξιδιού που καλύπτει απώλεια αποσκευών

Η απώλεια ή φθορά της βαλίτσας μπορεί να σου χαλάσει την ψυχολογία, αλλά δεν σημαίνει πως δεν έχεις δικαιώματα. Με σωστές και άμεσες κινήσεις, μπορείς να εντοπίσεις την αποσκευή σου ή να αποζημιωθείς αναλόγως. Το σημαντικό είναι να γνωρίζεις πού να απευθυνθείς και πώς να διεκδικήσεις ό,τι δικαιούσαι.

e-howto